2023. október 31., kedd

Vichyssoise

Nem most fedeztem fel ezt a levest, száz éve főzöm már, csak nem esett le a tantusz, hogy a pórékrémleves, ha nem liszttel sűrítem, hanem krumplival, akkor az a vichyssoise (ejts: visiszoáz), azaz a franciák egyik ismert levese. Nyáron hidegen eszik, télen melegen. Én a klasszik receptet csak annyiban változtattam meg, hogy ebbe is tettem őrölt rozmaringot, mint a pórékrémlevesem másik változatába, számomra ez a meghatározó fűszere ennek a levesnek ugyanis. A linkelt posztban is megemlítem a liszt nélküli változatot, aminek most megosztom a receptjét is.

Hozzávalók 8 személyre:

2 db póréhagyma
olívaolaj
4 db közepes vagy annál kicsit kisebb burgonya
3 dl zöldség alaplé, plusz ha szükséges, még víz
2 dl tejszín
só, bors, őrölt rozmaring

a tálaláshoz: petrezselyem olaj, sajtos pirított bagett

Elkészítés:

A póré fehér részét és a krumplit megtisztítom, felkarikázom, a krumplit most az uborkagyalun eresztettem át, hogy minél hamarabb megfőjön. 2-3 evőkanál olívaolajat felmelegítek, elkezdem rajta párolni a megsózott, borsozott póréhagymát. Figyeljünk oda rá, hogy ne égjen meg a hagyma, tényleg csak párolódjon, ne kapjon színt. Felengedem az alaplével, beleteszem a krumplikarikákat, puhára párolom a zöldségeket. Ekkor adom hozzá a rozmaringot. Turmixgépben a lehető legsimábbra pürésítem a levest, visszaöntöm a lábasba, hozzáadom a tejszínt, utánafűszerezem, ha szükséges, afok még hozzá vizet vagy alaplevet, beállítva a leves sűrűségét, és ennyi is a mutatvány.

Petrezselyem olajjal tálaltam, ami úgy készült, hogy egy késes aprítóba (a kicsibe, mert a nagyban elveszett volna az a kevés kis petrezselyem, hiszen csak annyi olajat akartam készíteni, amennyi az ünnepi ebédnél szükséges, nem akartam a hűtőben rejtegetni a maradékot) belevagdostam egy csokor petrezselymet, annyi olívaolajat adtam hozzá, hogy a gép tudjon dolgozni, és simára kaszaboltattam a petrezselymet, majd egy sűrű teaszűrőn keresztül lecsepegtettem a gyönyörű, zöld színű olajat egy csőrös edénykébe, amiből rögtön tudtam is díszíteni a levest tálaláskor.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése