2022. december 12., hétfő

Vegán (hamis) bolognai spagetti

Mivel karácsonykor vega és vegán vendégeket is várok, elég sokat agyaltam rajta, mi legyen a nekik készülő étel. Találkoztam ezzel a recepttel, jónak tűnt, gondoltam, lecsekkolom még az ünnep előtt, nehogy a karácsonyi asztalnál valljak szégyent a kreálmányommal, azt talán túl se élné a maximalista lelkem :) Nem is kell feltétlenül ráaggatnunk a hamis bolognai elnevezést, bőven jó, ha vegán tésztaszószként aposztrofáljuk.



Hozzávalók:

1 közepes vöröshagyma
2 szál szárzeller (ha nyár vége felé kapsz olyan zellergumót, aminek terjedelmes zöldje van, hosszú, közepesen vastag szárakkal, érdemes a télre gondolni. A leveleket leszedtem, megszárítottam, másik részét lefagyasztottam, és a levélnyeleket szépen összegyűjtöttem, bezacskóztam, ment az is a fagyasztóba. Így olyankor, amikor nincs itthon zellerszár, netán nem is kapok a sarki boltban, mindig van mihez nyúlni.)
1 termetesebb sárgarépa
7 dl paradicsom passata (én a sajátomat használtam, mint mindig, itt találod a receptet. Nyilván nem most decemberben fogsz nekiállni elkészíteni, de azért legyen tartalékban a recept, imádni fogod.)
szárított bazsalikom, oregánó, őrölt rozmaring ízlés szerint, de 1-1 kávéskanállal mindenképp javasolnék, ha mennyiséget kéne mondanom
só, bors
ha akad, akkor másfél deci vörösbor csodákat fog művelni az étellel
20 dkg vöröslencse
20 dkg gomba
2 gerezd fokhagyma vékony lapokra vágva, de préselheted is, ha akarod
2 evőkanál sürített paradicsom (én az Aldisat szeretem a legjobban)
4 evőkanál olívaolaj


Elkészítés:

A zellerszárat, hagymát és répát késes betétű aprítóba tettem, finomra kaszaboltattam a géppel. Az olívaolajat megmelegítettem, hozzáadtam a zöldségpépet (más néven soffritto), elkezdtem dinsztelni, amikor már félig-meddig puha volt, jött hozzá a szintén géppel aprított gomba is. Sóztam, borsoztam, beletettem a szárított fűszereket, a fokhagymát, és pár percig együtt pirítottam a többi zöldséggel, hogy a gomba elfője a levét, de ebben az esetben ez egészen minimális volt. A vöröslencsét nagyon alaposan megmostam, átnéztem, nincs-e benne szennyeződés, azt is a lábasba öntöttem. Átkevertem, majd felöntöttem a paradicsomszósszal. Ha lett volna itthon bor, az is a zöldségekre került volna, még a paradicsomszósz előtt, azzal forraltam volna egy picit, hogy az alkohol eltűnjön belőle, csak a csodás íze maradjon. De hát most nem volt bor, így jártunk. Alacsony lángon főztem a szószt, amíg csak a lencse meg nem puhult. Időnként adtam hozzá egy pici vizet (sose sokat egyszerre), hogy ne égjen le a mártás, valamint hogy segítsem a puhulást. Mire kész lett a lencse, pont jó állaga lett a szósznak.

Összekevertem a kifőtt tésztával, adtam hozzá egy keveset a tészta főzővizéből, majd tálaláskor reszelt parmezánt kínáltam hozzá. Így rögtön elvesztette vegán jellegét, de mi nem is étkezünk vegánul, ez csak ugye a tesztfőzés volt, amit egyértelműen nagyon sikeresnek értékeltem.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése