2022. október 30., vasárnap

Alma tartósítása télire

Még nyíltak a völgyben a kerti virágok, még zöldellt a nyárfa az ablak előtt, amikor baráti ajánlásra elautóztunk a felsőörspusztai almáskertbe, ahol szedd magad akciót hirdettek. Meg is szedtük magunkat, Idared, Jonatán és Jonagold típusú almákkal pakoltuk tele szó szerint az autót, a mérlegelésnél magam sem akartam elhinni, hogy 4 kiló híján egy mázsát sikerült leszedni. Nos... mit is mondhatnék... kicsit túltoltuk a bringát. Kellett is egy teljes hónap, mire a napi rendszeres almafogyasztás mellett nekiálltunk feldolgozni az almákat.

A lányom fotója
A lányom fotója
http://tanyasieletunk.blogspot.com/

Lett belőle fűszeres almalekvár (fűszerekkel, 3:1-ben zselésítővel), a lányom készített belőle befőttet, lekvárt, ivólevet és reszelt almát. Ma én is követtem a példáját, lereszeltünk egy csomó almát, és az így keletkezett levet is üvegekbe zártam.

Reszelt alma télire:

Semmi más nem kell hozzá, csak alma, és citromlé. Meg egy közepesnél jobb konyhai robot, ami lereszeli helyetted az almát.

Az almákat megmossuk, kicsumázzuk, meghámozzuk. Most is, mint minden más esetben nagy hasznunkra vannak a jó szerszámok: egy erős almacsumázó és egy éles hámozó.


Citromlével dúsított vízbe tesszük a gyümölcsöt hámozás után, hogy a lehető legkevésbé barnuljon be. Őszintén szólva ennek itt és most pont semmi hasznát nem vettem, elég sokáig elszöszmötöltünk a művelettel, így is, úgy is bebarnul az alma. Meg aztán az almáspitében látott már bárki szép sárga almát? Nem. Megbarnul az úgyis a cukortól, a sütéstől, bármitől.
Amikor már jó sok alma le volt reszelve, alaposan kinyomkodtam belőle a levet, majd fertőtlenített üvegekbe kezdtem el szorosan nyomkodni a gyümölcshúst, alaposan ledöngölve, tömörítve, hogy minél több férjen egy üvegbe, és minél kevesebb levegő maradjon az üvegekben.
Aztán a legnagyobb befőző lábasom aljára tettem egy konyharuhát, beleállítottam az üvegeket, felöntöttem az üvegek kérharmadáig vízzel az edényt, és elkezdtem forralni. Forrástól számított 40 percig tartottam forrásban a vizet, majd elzártam a gázt alatta, és a dunsztoló vízben hagytam kihűlni az összes üveget.
Természetesen a kinyomkodott és alaposan átszűrt almalé is üvegekbe került, ugyanúgy ment a dunsztba.

És persze ha már alma volt a kezemben, sütöttem egy almás pitét is.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése