2022. január 10., hétfő

Téli saláta

Igyekszem, rendületlenül igyekszem megszeretni a céklát. Pillanatnyilag két évtized próbálkozása után úgy látom, el kell könyvelni, hogy súlyosan vesztésre állok a kapcsolatunkat tekintve. 


Nagyon-nagyon ritkán megkívánom a céklát savanyúságként, akkor eszem belőle egy keveset, de sem levesnek, sem salátának, sem köretnek, sütve, párolva, reszelve egyszerűen nem állhatom. Ez a mostani saláta is ennek a próbálkozásnak az eredménye, történt ugyanis, hogy a Pinteresten szembe jött egy nagyon csábítóan étvágygerjesztő saláta. Céklával. Hát jól van, körbefutottam a Bosnyákot kétszer, mire olyan minőségűt találtam, amiért pénzt is voltam hajlandó kiadni, de szigorú határt szabtam a költekezésnek: 150 forintot adtam a két fej cékláért, csak semmi pazarlás, csak semmi herdálás!

Na, megsütöttem a két céklát fóliában, sütőben, majd két napig tartott, míg rászántam magam a saláta összeállítására. Hát kár volt vesződnöm a céklával, be kell látni, hogy ami nem megy, azt nem kell erőltetni. Ja, és egy üveg bio céklalé is figyel a hűtőben, hátha úgy jobban megy a dolog. Botorság. Nem megy jobban. Meg sehogy se megy.

Mindazonáltal a saláta zseniális lett, köszönhetően az összes többi hozzávalónak.

Az benne a legjobb, hogy tulajdonképpen bármit beletehetsz, ami van otthon. Én most kizárólag fetát vettem pluszban hozzá, bár azt mindenképpen vettem volna, mert a karácsonyi ajándékként készült pácolt fetám nagy sikert aratott, ismételni akartam. Persze abból nem lesz most semmi, mert az Alpetina márkájú feta erre alkalmatlan, nagyon morzsálódik. Sebaj, elfogy más formában. Én nagyon szeretem például tejfölbe keverni, akár sült krumplihoz, sült zöldséghez kiváló, de rántott gombához, karfiolhoz is király.

Hozzávalók itt és most:

sült cékla (mégiscsak elképzelhető, hogy van, akinek bejön)
1 sárgarépa vastag karikákra vágva, öt percig blansírozva, majd egy icipici vajban átfényezve
1 narancs
1 körte (jaj, az nagyon jó bele!)
salátakeverék
néhány szál petrezselyem
feta
pirított mandula, ezt ugyan ideírom, de mégsem ajánlom a salátába, vagy ha igen, akkor apróra vágva, ugyanis túl nagy kontrasztot ad a mandula a zöldségekhez, gyümölcsökhöz képest, nem kellemes így ráharapni
egy gondolatnyi vaj

Elkészítés:
A körtét meghámozzuk, felkockázzuk, a narancsot kifilézzük (vagy nem, egyéni ízlés kérdése), a céklát szintén felkockázzuk, a répát már írtam, hogy blansírozzuk, a petrezselyemről leszedjük a levélkéket, majd megágyzunk a tálban a salátával, csinosan rárakosgatjuk a zöldségeket, gyümölcsöket, egy pici olajjal és a felfogott narancslével megöntözhetjük, tekerhetünk rá egy gondolatnyi borsot, majd mehet rá a feta, amennyit csak nem szégyellünk. A visszamaradt mákszemnyi vajban pirítottam mellé két szeletke bagettet, és cuppogtam.

El tudom képzelni répa helyett, vagy mellett sült édesburgonya kockákkal, sült zellerkockával, de egész nyugodtan sütőtökkel is, ugyanis a sós fetával minden isteni kombinációt fog alkotni. A céklát meg hagyjuk a piacon! :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése