2024. január 31., szerda

Beszerzési helyek Budapesten

Facebookon ígértem, hogy szentelek egy posztot annak, hol és hogyan szerzem be azokat az alapanyagokat, amelyek egy-egy különlegesebb, extrább recept elkészítését lehetővé teszik. Íme.

Néha bizony magam is elcsodálkozom, amikor olvasok egy más országbeli autentikus receptet, amit kipróbálnék, és böngészem a hozzávalók sorát... ez is van itthon, ez is van, meg még ez is... de jó, mehet a főzés! Épp ma este jártam megint így, amikor elhatároztam, hogy lo meint fogok főzni vacsorára, mert kívántam a tésztát nagyon, és ennél a zöldséges kajánál tán nincs is egyszerűbb a világon, na jó, legfeljebb a sajtos tészta, de olyat most nem eszünk. Nézem a hozzávalókat, azt mondja: világos szójaszósz ennyi, sötét szójaszósz annyi. Na mondom, persze, mert majd biztos van itthon kétféle szójaszósz... eh... Aztán belenéztem a hűtőbe, meg a spájz "ázsiai polcára", és meg kellett állapítanom, hogy nem kétféle szójaszósz van itthon, hanem háromféle. Sötét, világos, meg tamari. Úgyhogy nekiálltam a főzésnek.

Ennyi locsogás után térjünk a lényegre!

Én a zöldségeket 80 százalékban piacon szerzem be, télen kicsit árnyalja a képet, hogy a hidegben az árusok nem annyira éreznek kedvet órákig várni a talán meg sem érkező vevőket, így a Bosnyákon, ahová járok, hétfőtől csütörtökig felejtsd el, hogy te valami komolyabb beszerzést akarsz eszközölni. Ilyenkor marad a Lidl választéka, ami nem is olyan rossz. Zellerszárat, édesburgonyát, brokkolit, uborkát, áfonyát szinte csak ott veszek. Nyáron más a leányzó fekvése, nyáron szinte egyáltalán nem vásárolok máshol, csak a piacon. Szombat reggel anélkül nemigen múlhat el, hogy ne a Bosnyákon kezdeném a napot. Ha mégsem, annak vagy az az oka, hogy hétvégén elutazunk, vagy az, hogy beteg vagyok. Slussz, más nem jön szóba.

A különlegesebb hozzávalókat az alábbi helyeken szoktam megvenni:

Culinaris - náluk a Perc utcai üzletet preferálom, a belvárosi kicsi és túlzsúfolt nekem. Igen, a Culinaris mocsok drága, ehhez kétség sem fér, de az a helyzet, hogy én szinte minden karácsonyra szoktam a férjemtől ajándékutalványt kapni, és arra még sosem volt példa, hogy az az utalvány ne legyen elköltve. Szeretek náluk fűszereket venni, mert nagyon nagy a választék, és többféle márkát tartanak, így megtalálom ott az alacsonyabb árfekvésűeket is. Próbáltam nemrégiben online rendeléssel is indiai fűszert venni, épp tegnap dobtam ki két bontatlan csomag szárított mangóport, amit így szereztem be, mert akkora molylepkék döglődtek a bontatlan csomagokban, mint a fél karom. Úgyhogy inkább a Culinarisnál maradok.


Sokkal megfizethetőbb, ámde specifikusabb a választék a Wesselényi utcai Szép kis Indiában. Ott egyszer egy évben biztosan megfordulok, méghozzá szilveszter előtt, amikor beszerzem a dal makhanihoz vagy a vajas paneerhoz valókat. Azért nem megyek gyakrabban, mert hörcsög természetem van, ha teszem azt, kókusztejet veszek, soha nem egyet vagy kettőt veszek, hanem ötöt. Mert úgyis elfogy, és legalább nem kell sokszor átvágni a városon, ráadásul minél kevesebbszer látogatom meg a műintézményt, annál többet spórolok... A Szép kis Indiában megtaláltok mindent, amire szükségetek lehet az indiai konyha gyöngyszemeinek elkészítésekor. Friss zöldséget is tartanak, meg paneert is, gyakran található náluk friss koriander. Tekintélyes választékuk van fagyasztott ételekből, naanból, különféle egzotikusnak számító laposkenyérből, gyozából, tavaszi tekercsből.


Kedvencem az Ázsia Bt Csarnok téri üzlete. Na, az a konkrét Kánaán. Ott mindent megtalálsz. Amit nem, az nincs is. Fűszertől a fagyasztott cuccon át a friss zöldségig, fűszernövényig, teán át a lekvárokig MINDEN van. Nem érdemes hosszan értekezni róluk, el kell menni megnézni a boltot. Tanácsot viszont adok a most elsőként odalátogatóknak: ha valamit nem találtok, nem ismertek, nem értetek, keressetek egy alkalmazottat, és ne szégyelljetek kérdezni. Egyrészt sok felesleges kiadástól is megkímélitek magatokat, másrészt meg van ugye a mondás, miszerint néma gyereknek anyja sem érti a szavát. Ha nem kérdezel, nem lesznek válaszaid, és pont.

Legújabb felfedezésem az Ázsia Center keleti szárnyának első emeletén lévő KKJ ázsiai szupermarket. Rájuk is igaz, hogy minden is van a polcokon, tekintélyes fagyasztott áru készlettel rendelkeznek, így nem meglepő módon egy-két csomag zöldséges gyoza már haza is vándorolt a kosarunkban, rengeteg olyan áru van, amiről fogalmam sincs, mi lehet, főleg dobozos üdítőkre jellemző ez, igaz, valószínűleg nem én vagyok a célcsoport erre a termékre, de szédítő nézni a tízméter hosszú polcokat tele színes üdítős dobozokkal, a másik polcon valamiféle édességnek kinéző cuccok vannak... maradok inkább a rizseknél, tésztáknál, szószoknál, amikről legalább tudom, mi micsoda. Eddigi látogatásaink során remekül tudtunk parkolni, több vevőre a boltban inkább vasárnap lehet számítani, hétköznap szinte egyedül bolyonghatsz a gondolák között.

És ezek csak a tészták...

Van még egy üzlet a Rákóczi téri csarnoknál, a Rákóczi tér 8. szám alatt, kínai élelmiszerben verhetetlenek, egyetlen bajom, hogy rengetegről hiányzik bármiféle magyar leírás, és a mandarin nyelvben még nem vagyok ehhez elég jó... Ráadásul amikor először ott jártam, épp akkor sikerült befutnom, amikor a kínai alkalmazottak éppen ebédeltek, és olyan látványosan néztek levegőnek, ahogy kevesen tették még hosszú életem során. Szóval nem vagyok ott mindennapos vendég azóta...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése