2024. február 1., csütörtök

Kínai tészta (lo mein) zöldségekkel

A kedvenc kínai büfés ételem. Ezzel kezdődött az ázsiai ételek iránti szerelem sok-sok évvel ezelőtt, amikor a kínai büfék megjelentek Magyarországon. Mondjuk az is igaz, hogy olyan jót, mint amit otthon készíthetsz, egy büfé se csinál, az tuti. Száz éve nem is voltam már kínai gyorsbüfében, de ha mégis, akkor se tésztát vittem haza. Ráadásul egyszerű is elkészíteni, kimondottan kevés hozzávalót igényel, azokból is csupa alap cuccot.

Amiért az egyik legklasszabb ázsiai recept, az az, hogy ha rászánsz a zöldségek darabolására tíz percet, az étel összeállítására másik tizet, akkor kész is vagy vele, van egy egészséges, zöldségekkel telepakolt ebéded, vacsorád. Ha akarsz, eszel mellé húst, ha nem, nem. Ha teszel bele valami hüvelyest is, akkor aztán végképp szinte tökélyre viszed a dolgot. A másik szuper dolog, hogy úgy variálod, ahogy a hűtőd engedi. Ha végképp semmilyen zöldséged nincs otthon, akkor egy vöröshagymával, egy répával is megúszhatod, elfogadom és megértem, hogy nincs mindenkinek annyira tele a zöldséges fiókja, mint az enyém. Harmadszor ha megtolod kicsit a mennyiséget, nyugodtan elteheted másnapra a maradékot, egy pici szójaszósszal, csípős szósszal megküldöd melegítéskor, és ennyi. Negyedszer meg ki az, aki nem szereti ezt a fajta kínai tésztát???

Hozzávalók a szószhoz:

1,5 evőkanál sötét szójaszósz
1 evőkanál világos szójaszósz
1 evőkanál szezámolaj
1 evőkanál Sriracha szósz, vagy más, csípős szósz
1 teáskanál (barna) cukor
fél teáskanál rizsecet

a továbbiakban 
2 evőkanál szezámolaj
2 gerezd fokhagyma
1 teáskanál gyömbér
én 1 púpos teáskanál készen vásárolt fokhagyma- és gyömbér pasztát használok. A gyömbért a Szép kis Indiában vettem, 900 ft az ára, a fokhagyma most a KKJ-ből van, olyan 1200 körül, és ebben az évben biztos kitart mindkettő)



1 vöröshagyma (salotta lenne az igazi, de hát ugye...)
3 szál újhagyma
1 sárgarépa
fél piros kaliforniai paprika
1 szárzeller
1 kicsi darab fejes káposzta
3-4 brokkolirózsa
1 csomag (Lidls) tojásos tészta, mutatom:


Elkészítés:
A tészta, amit a Lidlben szoktam vásárolni, négy blokkra van osztva, én most ebből hármat főztem meg, így megvacsoráztunk bőségesen a férjemmel, és nekem jutott egy szintén bőséges adag ebéd másnap. Szóval a tésztát kifőztem a szokásos módon. A csomagolás azt írja, hogy csak tedd forró vízbe és áztasd, de ne dőlj be neki, nem lesz jó.

A zöldségeket megtisztítottam és meglehetősen apróra vágtam, hogy ne kelljen sokáig pirítanom őket.

A szószhoz valókat összekevertem, félretettem.

Amikor készen álltam a főzésre, egy wokban megmelegítettem a 2 evőkanál szezámolajat, rádobtam a foki-gyömbér pasztát. Se nem úrinősen, se nem halkan káromkodásba kezdtem, mert persze a paszták nedvesek nyilván, úgy fröcskölnek az olajban, mint a hejder ménkű, hát nem egy öröm, az biztos, de sajna nincs rá más megoldás. Ha frissen préselgeted a fokhagymát és reszeled a gyömbért, akkor azért nincs vele ekkora bosszankodás, az mondjuk igaz. Szóval átfuttatod az agybajt a fejeden  említett galádokat az olajon, majd beledobod a wokba a répát, a zellert, a káposztát és a hagymát. Bőszen kevergeted, hogy meg ne égjen. Addig kevered, rázogatod, amíg a káposztán nem érzed, hogy már nem vad kemény, de még nem is puha. Egy csipet só ilyenkor jól jöhet, de tényleg csak egy csipet. Ekkor jöhet a wokba a kaliforniai, a brokkoli és az újhagyma. Ezeknek sokkal kevesebb idő kell. Nyilván ha más zöldségekkel készíted az ételt, akkor mérlegeled, melyik puhul legnehezebben, és azzal kezded a pirítást.
Amikor a zöldség mix megvan, belekevered a wokba a leszűrt, megfőtt tésztát. A mie tészta elég ragacsos, ezért a leszűrés után a szűrőben én egy tiszta konyhai ollóval meg szoktam oldani azt a kellemetlen helyzetet, ami enélkül a lépés nélkül előállna, nevezetesen hogy a tészta egy csomóban figyelne a wok közepén, és a jó istennek se tudnám elvegyíteni semmivel a zöldségekkel. Szóval fogom az ollót, és két-három nyisszantással apróbbra vágom a tésztát.
Mehet a wokba az eddig várakozó szósz, alaposan elkevered, megkóstolod, ha kell, adsz neki egy kevés sót, és készen vagy.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése