2021. március 30., kedd

Aszalt áfonyás kalács (Wool Roll Bread)

Nagyon megtetszett ennek a kalácsnak a formázása a youtube-on, úgyhogy nem volt kérdés, hogy kipróbálom-e, különösen, hogy húsvét közeledik, melynek elmaradhatatlan része a kalács. Nos, a kalács finom, de az a recept, amit évtizedek óta használok, jobb. Ennek ellenére bőven megérte, hogy kipróbáltam, izgalmas volt formázni a tésztát, várni a végeredményt, és persze fotózni.


Hozzávalók:

80 ml langyos tej
3 gramm szárított élesztő (1 teáskanál)
35 dkg liszt (és ha túl lágy a tészta, akkor még egy kevés)
5 gramm só
60 gramm cukor
1 db tojás (kb. 55 gramm)
1 dl tejszín
50 gramm aszalt áfonya finomra vágva

Tortaforma: 20 cm kivajazva, az alján sütőpapírral
3 evőkanál tej a tetejét megkenni

Elkészítés:

A szárított élesztőt feloldottam a langyos tejben. Közben a robotgép táljába mértem a hozzávalókat, végül a felhabosodott élesztőt is. A dagasztókarral dolgoztam, hamar feltűnt, hogy az eredeti receptben írt 30 dkg liszt édeskevés lesz a boldogsághoz, úgyhogy hozzáadtam még 5 dekát, de még az is lehet, hogy egy-két dekával többet is elbírt volna. Amikor a gép elkészült, és egy szép selymes tésztát vehettem ki belőle, még néhányat gyúrtam rajta kézzel, majd labdát formálva belőle, egy tállal letakarva hagytam 60 percet kelni.

Ezután jött a vicceskedés. 5 egyforma gombócra vágtam a tésztát (nem árt, ha mérleget használunk, én nyilván nem tettem, de hát okos ember más kárán tanul, ti bátran mérjétek szét pontosan a tésztát), azokból is labdát formáltam, folpackkal letakarva hagytam kelni 15 percig. Aztán a labdákból ellipszis formát nyújtottam.



Célszerű a bevágásokat igen éles eszközzel végezni, én kipróbáltam a legújabb csodakésemet, egy zsilettpengét, és egy Fiskars kést is, a zsilett volt a legjobb, csak mivel nagyon rövid, kínszenvedés volt vele a munka, úgyhogy maradtam a hosszú pengéjú csodakésnél. Amikor kinyújtottuk, bevagdostuk, megtöltöttük a medvetalpakat :) , a felénk eső vége felől feltekerjük, majd pedig betesszük a tortaformába a kis hurkákat, párhuzamosan a sütőforma falával.


Ha mind az öt a formában van, takarjuk le, és hagyjuk ismét 60 percet kelni. Végezetül kenjük meg a kalács tetejét tejjel, és 170 fokos sütőben süssük készre 25 perc alatt. Vegyük ki a formából, és rácson hagyjuk kihűlni, hogy az alja ne párásodjon meg.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése