2023. december 27., szerda

Vega Wellington

Szép feladat, ha az ember családjában IR-esek, vegák, laktóz- és gluténérzékenyek vannak, és akad néhány szokványosan étkező is. Ezzel minden ünnepen szembesülök, amikor nálam gyűlik össze a család, ilyenkor már hetekkel korábban böngészem a netet, kimeríthetetlen aranybánya a Pinterest persze, ezt a receptet is ott lőttem, hála érte a culinaryginger blognak. Az ötlet egyébként onnan eredt, hogy a vegyesen étkezőknek Wellington szüzet készítettem, és gondoltam, az tök jópofa, ha a vega szekció megkapja ugyanezt zöldséges változatban.




Hozzávalók:

olívaolaj szükség szerint
75 dkg gomba, én most vegyesen használtam csiperkét és barna portobellót
1 közepes vöröshagyma
3 db szárzeller
15 dkg sárgarépa
1 közepes édesburgonya
só, bors, őrölt rozmaring
2 evőkanál sűrített paradicsom (nagyon szeretem az Aldis, tubusosat)
zsemlemorzsa szükség szerint
1 csomag leveles tészta
a tojás a tészta kenéséhez (ha vegán módon készítenéd, szerintem növényi tejjel is lekenheted)

Elkészítés:

Kicsit hosszadalmas a zöldségek hámozása, aprítása, de hát nincs mese, ez ezzel jár. Elsőként az édesburgonyát betettem az air fryerbe sülni héjastól, kb. negyed óra alatt teljesen megpuhult. Rá csak az utolsó percben lesz szükség.
A gombákat leöblítettem, nagyon apróra daraboltam, ugyanezt tettem a hagymával, répával, zellerrel. Majd némi olívaolajat melegítettem a Tefal wokomban, és magas hőmérsékleten három részletben megsütöttem a gombát. Sózásról ilyenkor szó se lehet, különben a gomba nem sül, hanem párolódik, és mi azt nem akarjuk. 

A megsült gombát egy edénybe szedtem, olyanba, amiben minden más zöldség el is fog férni. 
Következőleg a répát, hagymát, zellert pároltam, időnként egy pici vizet is adtam hozzá, hogy gyorsabban menjen a dolog. Ezt már sóztam, borsoztam, ment bele a rozmaring is, de fűszerezheted kedved szerint akár oregánóval, zsályával, kakukkfűvel.

Amikor minden megpuhult, belekevertem a paradicsom pürét, kicsit lepirítottam, majd hozzáadtam a gombához a zöldségeket, kicsalogattam a héjából az édesburgonyát, és a pépet hozzáadtam a keverékhez. Megkóstoltam, ízesítettem még, hogy jó karakteres legyen, végül hozzáadtam annyi zsemlemorzsát, hogy jól formálható, de nem kemény masszát kapjak. Lefedtem, és kiküldtem éjszakára az erkélyre hűsölni.

A vendégség napján egy frissen tartó fóliára kiterítettem a leveles tésztát, jó három ujjnyi csíkot levágtam a rövidebb végéből, majd közel az egyik hosszanti oldalhoz felhalmoztam a zöldséges masszát. Úgy formáztam, mintha egyben sült fasírtot akarnék sütni. A tésztát a zöldségbuci körül megkentem (maradék) tojással, majd a fólia segítségével szépen betekertem a zöldségeket a tésztába. A hajtás jó, ha alulra kerül, ezt tervezzük meg előre. A tészta két végét összecsíptem, majd behajtottam a Wellington alá. A levágott tésztából kis fenyőket, csillagokat szúrtam ki, elhelyeztem őket a rúd tetején. Lekentem tojással az egészet. Néhány helyen megszúrkáltam a tésztát, hogy a keletkező gőz távozni tudjon, majd 200 fokos sütőben 30 perc alatt megsütöttem.


Ebből az adagból tisztességes mennyiség lesz, olyannyira, hogy a zöldséges masszából még tíz kicsi gombócot le is fagyasztottam, majd az air fryerben megsütöm egyszer vacsorára.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése