2022. december 16., péntek

Sűrített tej házilag

Én nem tudom, mi volt velem, egy mohás kő alatt éltem eddig, vagy mi, de én valahogy nem értesültem arról, hogy sűrített tejet lehet házilag is készíteni. Azt tudom, hogy dulce de lechét hogyan kell előállítani sűrített tej konzervből, de arról meg mindig azt gondoltam, hogy biztos az én kezemben/konyhámban történne meg az a katasztrófa, hogy a konzervdoboz hirtelen megunná a bődületes nyomásnövekedést, amit a forralása okoz, és beterítené az egész miskulanciát a ragacsos szutty, úgyhogy ez nálam a no way, illetve a never ever kategóriába soroltatott.

Na de kies kis hazánkban nemigen lehet tubusos sűrített tejet kapni, ha meg lehet, mocsok drága, és az árára még rárakódik a közlekedéssel eltöltött időm és a buszjegyek ára. Úgyhogy elkezdtem kutakodni, hol lehetne mégis emberi áron ilyen istennyilát kapni, és akkor egyszer csak bamm, képen vert a felismerés, hogy tejóisten, itt mások, akiknek több eszük van, mint nekem, rég maguk főzik a sűrített tejüket. Hát több se kellett, gondolhatod, neki is álltam reggel. Mert mi mást csinálnék egy olyan napon, amikor 1/4 4-kor kidob az a nyűves ágy, nem igaz? (A sűrített tej után még nekiálltam konfitált fokhagymát készíteni, és vár ma még rám a lekváros linzer tésztájának megsütése és bedobozolása. Ja, közben van ám nekem munkahelyem is, és dolgozom is mindemellett :) )



Hozzávalók 46 dkg sűrített tejhez:

6 dl tej (én 1,5 százalékosat használtam, mert az van itthon, de 2,8-asból jobb szerintem)
2 dl 30 %-os habtejszín (nem, nem főzőtejszín. Az a termék valójában nem létezik, vagy ha igen, akkor nem tejszín.)
15 dkg kristálycukor

Kész, passz, semmi más nem kell, csak még egy kis türelem.

Elkészítés:
A cukrot egy (teflon bevonatú) lábasba mértem, felöntöttem a tejjel és a tejszínnel, majd közepesen erős lángon felforraltam. Amikor forrt, kiválasztottam a legkisebb gázrózsát, ami a tűzhelyemen van, oda átraktam az edényt, időnként megkevertem (közben pedig fokhagymát pucoltam), és 45 perc múltán, amikor a matéria a felére forrt, késznek nyilvánítottam. 46 dkg sűrített tej lett a végeredmény. Amikor elzárod alatta a gázt, azt fogod gondolni, hogy ez olyan híg, mint a csuda, de állítólag a hűtőben be fog sűrűsödni.



Végeztem egy gyors számolást is. Egy tubus 150 grammos konzerv kb. 700 ft, de legyünk megengedőek, ha lehetne kapni, biztos lenne 500-ért is. De nincs. A tojáslikőrhöz 40 dkg kell, tehát 3 tubus, az 2100 ft.  Ha házilag főzöd, akkor 6 dl tej 264 forintra jön ki (egy liter úgy 440 ft körül van,) 2 dl tejszín 650 (!!!!!) ft, 15 dkg cukor, ha ársapkásat kapunk (hahaha), az nagyjából 60 ft. Az ha jól számolom, összesen 974 forint, tehát azt mondhatjuk, hogy kevesebb, mint fele annyi pénzből jöttünk ki, mintha boltit vettünk volna. Nekem ennyit megér a buli.









2 megjegyzés: