2022. november 28., hétfő

Advent első vasárnapja, és a juhtúrós pogácsa

Amerikai utunk előtt igyekeztem mindent felhasználni a hűtőből, de a savanyú káposzta, amiből a korhelyleves készült, meg egy kis csomag juhtúró mégis ott ragadt, és hűségesen várta, hogy hazatérjünk a világjárásból. Mióta az árak az egekben bokáznak, még jobban odafigyelek, hogy semmit ne dobjunk ki, ezért megorrintottam a juhtúrót, és örömmel konstatáltam, hogy semmi baja. Így sütöttem egy kis adag juhtúrós pogácsát. Tudom, a fotón úgy néz ki, mintha bóti fornettis cucc lenne, de higgyétek el, nem az, mindössze arról van szó, hogy vasárnap délután kicsit engedtem a lustaságnak, és nem pogácsaszaggatóval álltam neki szösztömölni, hanem a kinyújtott tésztát téglalappá formáltam, lekentem fehérjével, megszórtam a sajttal, és szépen, akkurátusan felkockáztam, és már mehettek is a tepsire anélkül, hogy a leeső darabokat újra és újra nyújtogatnom kellett volna. A kép jó béna, nem is volt nagy kedvem megkomponálni, ez legalább látszik rajta, illetve a pogácsa nagyját el is tüntettük filmnézés közben, alig volt mit a tányérra tenni, szóval maradjunk annyiban, hogy nem ez fogja megkapni a blogom legszebb fotója címet :)


Hozzávalók:
50 dkg liszt
3 dkg friss élesztő
25 dkg vaj
25 dkg juhtúró
2 tojássárgája
fél dl tej
160 gramm tejföl
1 dkg só
1 teáskanál cukor
sajt, tojásfehérje a tetejére

Elkészítés:
A tejet meglangyosítjuk, beleszórjuk a cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt, hagyjuk felfutni. A lisztet a vajjal elmorzsoljuk, hozzáadjuk a juhtúrót, beleöntjük a felfutott élesztőt, a tojássárgáját, a tejfölt, sót, és tésztává dolgozzuk. Nekem elég ragacsos lett, nem volt könnyű vele az élet, de átlendültünk a nehézségeken.
Langyos helyen egy órát kelt a tészta. Ne számítsunk arra, hogy duplájára nő majd, hiszen meglehetősen zsíros tésztával van dolgunk, azt nem fogja úgy felfújni az élesztő.
A pihenőidő lejártával lisztezett deszkán kb. 2 cm vastagra nyújtjuk, és vagy pogácsaszaggatóval kis pogikat szaggatunk belőle, vagy a lusta módszert használjuk, mint én, és négyzetekre szabdaljuk a tésztát. A tepsin még hagyjuk max. 10 percet kelegetni.
A pogácsák tetejét a megmaradt tojásfehérjével lekenjük, megszórjuk sajttal, vagy bármi egyébbel, amit szeretünk (darálatlan mák, szezámmag, kömény, tökmag, sajt), és 170 fokra előmelegített gőzös sütőbe tesszük. Én egy kis lábasban már a sütő felmelegítésekor tettem vizet a sütő aljára.
Kb. 20-25 perc alatt sül meg. Ne süssük túl sötétre, ne szárítsuk ki.

Isteni finom, puha, gazdag tészta, érdemes nekiállni.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése