2022. október 27., csütörtök

Air fryer a konyhámban

Az air fryer olyan konyhai gép, amelyik forró levegő keringetésével süt, főz meg ételeket minimális olaj segítségével. Kb. két hónapja vagyok tulajdonosa a gépnek, és esküszöm mindenre, ami szent, soha meg se fordult előtte a fejemben, hogy nekem kéne egy ilyen. Mert miért ne lehetne olajban megsütni bármit? Vagy kit zavar, ha olajszag van, majd kinyitom az ablakot, és nem lesz. Az étolaj árának drasztikus emelkedésére már felhúztam a szemöldököm (nem először, s tartok tőle, nem is utoljára), de még az se késztetett volna AF vásárlásra. Nem is tudom, hogy történt tulajdonképpen. Talán láttam egy reklámot, vagy valami ilyesmi. És ahogy én azt szoktam, egy gyors átgondolás után putty, megrendeltem a gépet, és mivel nem 2 nap alatt érkezett meg, hanem jóval több alatt, már türelmetlenül vártam. 


Szerelem volt első kipróbálásra. Természetesen elsőként sült krumplit készítettem benne, remek volt. Mivel befújtam a nyers krumpli külsejét olajspray-vel, nem szárazra aszott izét vettem elő a gépből, hanem igazi finom sült krumplit. Persze ez még nem lenne elég ahhoz, hogy 30 ezer forintot adjak egy gépért, ami foglalja a helyet a konyhában. Sorban kipróbáltam a klasszikus ételeket, rántott sajtot, gombát, karfiolt, cukkinit, padlizsánt, fasírtgolyót, mind szuper volt, és nagyon örültem, hogy nem tocsog az olajban. Azt se bántam túlságosan, hogy nem kell  takarítgatni a gáztűzhelyem tetejét az olajban sütés miatt. Aztán körülnéztem a boltokban, és láttam, hogy nagyon sokféle terméket kínálnak, amik elég jók, süthetőek AF-ben, és jelentősen megkönnyítik az életünket. Ilyenek a mirelit halrudak, zöldséges szeletek, rántott sajt, fűszeres krémsajttal töltött krumplis szeletek, van már édesburgonya is, nem kell vele kínlódni. Sütöttem benne hurkát, kolbászt, pazar lett, nem durrant szét, és 20 perc alatt elkészült. De olyankor se sírunk szomorúságunkban, amikor reggel nincs itthon már igazán étvágygerjesztő friss kenyér vagy péksütemény, és a fagyasztott vajas kiflit 5 perc alatt ropogóssá süti az AF, elég jó napindítás, annyit mondhatok. Az előnyök közé tartozik mindenképpen az, hogy iszonyat egyszerűen takarítható, az enyémnek minden mozgó részét betehetném a mosogatógépbe, de nem teszem, mert folyó víz alatt is 2 perc elmosni, még a disznótoros után is az edényt. Az én villanytűzhelyemnek elég sok idő kell, mire felfűti magát a beállított hőmérsékletre, az AF-be pedig beteszem a cuccot, kiválasztom az időt és a hőfokot, elindítom, további dolgom nemigen van, hacsak nem akarom félidőben megfordítani az ételt, és nincs előtte 15 percnyi árampazarlás. Meg minek fűtenék fel egy akkora kotlát, ha felfűthetek egy 25x25-ös edényt is, ami pont elég, nem igaz? 25 percnél tovább még egyszer sem járattam a gépet, a sütőben bármi jóval tovább készül. 

Készítettem még sült zöldséget, hogy ne csak a mirelitekről essék szó, az mondjuk nekem kevésbé ízlik, mint a sütőben sült változat. A mirelit termékeket nem kell befújni olajjal, de minden olyasmit, amit én készítek elő, kissé megolajozok. És nem, nem lesz olyan a rántott hús, mint az olajban sült, de nekem bőven megéri az, hogy nem rosszabb, csak kicsit más, ám nem szívott be a panír másfél deci olajat például. A bundáskenyér, bár sokan istenítik különböző csoportokban, csapnivalóan rossz benne, úgyhogy azt soha többé 🙂 Viszont pirítóst, melegszendvicset elengedett kézzel csinál a gép, próbáltam már készterméket is (Lidlben lehet kapni tök jókat, egy gyors ebédre szuper megoldás), de sima pirítóst is, nem túl friss péksüteményt is, kicsit bevizeztem, kapott 3 percet az AF-ben, jobb volt, mint új korában. De például ha van akkora edénye az embernek, ami beleillik a gép kosarába, simán süthet benne bármilyen rakott ételt, krumplit, kelt, bármi mást. Tehetsz bele akár egész csirkét is, de pácolt alkatrészeket is nyugodtan, puhára és ropogósra fog sülni. Ha eléggé előrelátó vagy, teszel alá sütőpapírt, és máris kevesebbet kell mosogatni. Hétvégén kacsacombokat fogok sütni, lehet, előtte kicsit adok neki a sous vide-dal, de ropogósra az AF-ben fogom sütni. 

Hát hamarjában ennyi jutott eszembe az AF-ről, ha megengedheted magadnak, és úgy érzed, hogy nem fél évente csak egyszer fogod használni, vágj bele bátran.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése