2022. június 13., hétfő

Empanadas

Őszintén szólva nem tudom, nézném-e Borbás Marcsi műsorait akkor, ha nem dolgoznék velük. Lehet, tényleg nem tudom. Nagyjából nyolc éve már, hogy szinte minden műsorát az én cégem feliratozza a Duna Televízió számára, így hétről hétre vele tartottam országjáró körútjára a Gasztroangyallal, és mióta annak vége lett, a Borbás Marcsi szakácskönyve című műsorban vendégeskedem hetente őrségi konyhájában - képletesen persze. (Nem lenne már itt az ideje személyesen is megismerkednem vele?) Azt kell mondjam, hogy hozzáértése és elkötelezettsége példa értékű lehetne az összes médiagasztronómus számára, és akkor most erőst visszafogom magam, és nem hozok példákat... 


A június 12-i műsorban Fekete Gergő, az Artizán pékség tulajdonosa volt már sokadszorra Marcsi vendége, és nagy örömömre egyik kedves ételemet, az empanadast készítették el, úgyhogy bár még csak hétfő van, nálam már sül a cucc a sütőben. Ja, hogy 230 fokon kell sütni, és odakint 28 fok van (és a lakásban is...)? Hát ilyen balesetek nyaranta gyakran érnek engem, ez van.

Hozzávalók (sok darabhoz)

70 dkg sima liszt
1 kávéskanál só
1 kávéskanál bors
30 dkg vaj
360 gr jó hideg víz

Elkészítés:

A lisztet és a vajat késes betétű aprító gépbe tettem, pulzálva összedolgoztattam a két anyagot, és amikor már morzsás volt, hozzáöntöttem a vizet. Ennyi, kész, finito, the end. Kicsit átgyúrtam, mikor kiöntöttem a deszkára a tésztát, de tényleg csak kicsit, hogy a vaj ne induljon olvadásnak. Aztán egy nylon zacskóba téve hűtöttem néhány órát. Elég neki 30 perc is, de nekem most így jött ki a lépés.


Töltelék:
5 közepes szem krumpli nagyon apróra vágva
1 póréhagyma finomra vágva
1-2-3 szál újhagyma, amennyi van otthon, szintén finomra metélve
2 gerezd fokhagyma összevágva
só, bors, őrölt rozmaring
5 dl tejszín
10 dkg reszelt sajt
apróra vágott petrezselyem

A krumplit hámozás után pici kockákra vágtam, a pórét és az újhagymát szintén nagyon vékony karikákra vágtam. Azon gondolkoztam, ha a férjem hazafelé nem kap póréhagymát, simán megcsinálom újhagyma+vöröshagyma felállással, de szerencsére gyönyörű póréhagymát kapott a Lidlben. A zöldségeket egy lábasba tettem, sóztam, borsoztam, majd felöntöttem a tejszínnel, és addig főztem, míg a tejszín besűrűsödött, a krumpli pedig puha lett. Menet közben adtam hozzá őrölt rozmaringot, sót, borsot, és amikor minden puha volt, hozzáadtam a petrezselymet is, hogy egy kevés hő azért azt is érje. A mosogatóba hideg vizet engedtem, abban hűtöttem ki viszonylag gyorsan a tölteléket. Amikor már nem volt meleg, akkor reszeltem hozzá a (füstölt) sajtot. Jó hozzá cheddar is, mondanom se kell...

A tésztát lisztezett deszkán kisebb adagonként 1 mm vastagra nyújtottam, és ahogy a műsorban láttam, műanyag savanyúságos vödörrel kiszúrtam a megfelelő nagyságú formákat belőle. (Nem érdemes kicsiket csinálni, sokszorosan több a macera vele, mint a nagyobbakkal.) A szélére pici víz, az egyik felére egy evőkanálnyi töltelék, az üres felét ráhajtani a töltelékre, és villával összenyomkodni a rétegeket. Lekenni tojássárgájával mindegyiket, és 230 fokos sütőben 15 perc alatt készre sütni. Salátával, egy pohár borral fejedelmi vendégváró, vagy vacsora.

Csak néhány ötlet a töltelékekre:

- krémsajtos-brokkolis
- sonkás-gombás
- darált húsos
- spenótos-ricottás
- kukoricás-krémsajtos
- paradicsomos-vörösbabos




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése