2015. június 20., szombat

Habos, gyümölcsös piskótarolád




Csokoládésnak indult... Martha Stewart receptje, bár a végeredmény elég távol áll az ő verziójától, és ennek egyszerű oka van, mégpedig a cup amerikai mértékegységről a metrikusra való átváltás. Akarom mondani, annak az elbénázása. Martha TV Paprikán futó mostani műsorait én lektorálom, ennek kapcsán bizony néha egyszerűen muszáj felugrani és elkészíteni egy-egy receptjét, ma a csokoládés, rumos roládnál éreztem úgy, hogy itt a vége, nem bírom tovább, ezt most meg kell sütni.
Recept kijegyzetel, mértékegységek átvált (idióták, a vajat úgy is számolják, hogy egy evőkanál vaj, de hogy olvasztott, vagy szilárd halmazállapotú, az nem derül ki, ámde megadják stickben is, amiről csípőből kéne tudni, hogy 12,5 deka), elégedetten konstatál, hogy a konyhában megvan minden hozzávaló, ami kell. Na jó, kakaóból épp csak annyi, amennyit a recept ír, de van.
Beüzemeltem az új Kitchen Aidemet, olyan tojáskrémet vert a tojásból és a cukorból, hogy majdnem elájultam hanyatt a gyönyörűségtől, aztán adom hozzá a 47 deka lisztet. Miután néhány perccel az akció előtt néztem végig a filmet, azonnal láttam, hogy itt valami nem száz. Amikor már beton keménységű volt a piskótának való tészta a tálban, és még nem is volt mindenütt nedves a liszt, éreztem, hogy ezt eltoltam, de nagyon. Ránézek a receptre, a liszt mennyisége 1/3 cup, azaz 4,7 deka, ami ugyebár testvérek között sem 47.
Már épp nekiálltam volna szokásomhoz híven válogatott káromkodások közepette kifejezni csalódottságomat, mikor rájöttem, hogy én még az életemben nem szúrtam el így semmit, hogy ki kellett volna kukázni, hát ötven évenként egyszer belefér, nem? Egyetlen bibi volt csak, az időközben elfogyott kakaó. Úgyhogy a piskóta nem kakaós lett, és ha már arról le kellett mondani, felturbóztam némi gyümölccsel a roládot, hadd szóljon!
A recepten változtattam némileg, a saját verziómat jegyzem le.

Hozzávalók a piskótához:

3 nagy tojás
plusz 2 tojássárgája
8 dkg liszt
egy csipet só
11 dkg cukor
6 dkg olvasztott, lehűtött vaj

a krémhez:
3 dl zsíros tejszín
1 evőkanál porcukor
gyümölcsök ízlés szerint

Elkészítés:

A tojásokat tálba ütöttem, hozzáadtam a cukrot, elkevertem. Forrásban lévő víz fölé fém tálat helyeztem (a tál alja ne érjen az edénybe!), majd a cukros tojást addig habverőztem, amíg a cukor felolvadt benne. Oda kell figyelni, néhány perc az egész művelet, de mivel a fém tál pillanatok alatt átforrósodik, igencsak sebesen kell kavarni, hogy a tojásból ne legyen rántotta. Ha beledugjuk az ujjunkat, érezzük, hogy a tojás langyos, tehát feltehetően a cukor elolvadt benne. Ekkor átöntöttem a robotgép táljába, és 4-5 percig nagy sebességgel csodálatosan szép, halványsárga krémet kevertettem a géppel. A krém tetejére rászitáltam a lisztet és a sót, majd szilikon spatulával elvegyítettem a krémben, az olvasztott vajat pedig a végén csorgattam bele, azzal is homorénre kevertem. Ilyenkor a hagyományos mozdulattal dolgozzunk, ne verjük a krémet, hanem nagy, könnyű mozdulatokkal vegyítsük el benne a szárazanyagot, hogy minél kevesebb levegőt dolgozzunk ki a krémből.
Kivajazott, sütőpapírral bélelt sütőlapra kentem a masszát, egyenesre simítottam a tetejét, és 230 fokos sütőben 7 perc alatt megsütöttem.
Még forrón ráfordítottam egy tiszta konyharuhára, lehúztam a talpáról a sütőpapírt, és azon forrón feltekertem a konyharuha segítségével roláddá, hagytam kihűlni.
A tejszínből a cukorral (és némi habfixálóval, mert nemigen akart a hab rendes állagot felvenni) habot vertem, és a kihűlt, ismét kitekert piskótatekercset egyenletesen megkentem a habbal. Gyümölcsökkel szórtam meg, aztán még egyszer utoljára feltekertem. A külsejét is megdíszítettem a maradék tejszínhabbal, ami így aztán kellemesen megtartotta a külső díszítést. Hűtőben pihentessük legalább 30 percig.

Készíthetjük mascarponés krémmel is, ekkor 25 dkg szobahőmérsékletű mascarponét elkeverünk annyi porcukorral, hogy a szánk íze szerint legyen édes, majd hozzáadunk 2 dl tejszínből vert kemény habot. Ezzel töltsük a piskótatekercset.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése