2013. augusztus 24., szombat

Spagettiszósz télire

Nem tudom pontosan megmondani, hány éve főzöm ezen recept alapján az elmaradhatatlan, kihagyhatatlan mártást. Az biztos, hogy a gyerekek még általános iskolások voltak, amikor először rászántam magam, most meg már a fiatalabb 23, az idősebb 26 éves. Mérhetetlenül megkönnyítette akkoriban az életet, a gyerekek az iskolából hazajövet, esetleg más főtt ételt nem találván spagettit főztek, ráöntötték a kész szószt, és meleg étel is volt a hasukban, egészségeset is ettek, tartósítószer- és adalékanyag menteset, mindenki jól járt. Az évek során persze fejlesztettem rajta ezt-azt, de az alap ugyanaz: készre kell főzni a szószt ugyanúgy, mintha frissen főznénk, azonnali fogyasztásra, csak éppen tovább kell rotyogtatni, és ki kell dunsztolni. Íme a recept hozzá:



Hozzávalók:
 
7 kg lucullus paradicsom
1 kg vöröshagyma
1 nagy csokor friss bazsalikom (vagy szárított)
1 cserép rozmaring  (vagy szárított)
friss oregano, ízlés szerinti mennyiségben  (vagy szárított)
2,5 dl olaj
s, bors, ízlés szerinti mennyiségben cukor

Elkészítés:
 
A paradicsomot megmostam, éretlen, hibás részeit eltávolítottam. A vöröshagymát megtisztítottam, a bazsalikomot, rozmaringot szintén. Majd a hagymát az aprítógépbe hajigáltam, péppé zúzattam. Ment a lábasba olaj bőséggel, rá a hagymapép, és következett a hagyma puhára párolása. Amikor ezzel készen voltam, az egyszerűség kedvéért két edénybe szétraktam a hagymát. Ezután a paradicsomokat kaszaboltattam össze az aprítóval, ami oly jól sikerült, hogy boldogan konstatáltam: nem kell passzírozni, a paradicsom héja észrevehetetlen a masszában, ráadásul jelenléte pozitív hatású, ugyanis sűríti a cuccot.
No, a paradicsompépet szépen beleöntöttem a két edénybe, és megkezdődött a főzés-sűrítés hosszadalmas - ám felügyeletet nemigen igénylő - művelete. Most békésen rotyognak a gázon, időnként kimegyek ellenőrizni, hol tartanak az esszencializálódás rögös útján. Amikor már a felesleges lé elfőtt róla, a tetejére feljött az olaj, beletettem a fűszereket: a  péppé aprított bazsalikomot, rozmaringot, oreganot, sót. Rottyantom még egyet, aztán ha úgy ítélem meg, hogy pont megfelelő az állag, sterilizált üvegekbe kanalazom a szószt. A csavaros kupakot rájuk illesztem, fél percre mindegyik fejtetőre fog állni, majd mehetnek néhány napra ágyba, párnák közé pihenni. Az egész megvan két óra alatt - már feltéve, hogy Lucullus paradicsomot veszünk, a többi fajtáról elfőzni a víztartalmat nagyon keserves időtöltés.


2 megjegyzés: