2023. november 28., kedd

Vaníliakivonat, természetesen házilag

Emlékszem, mikor először olvastam egy külföldi blog receptjében, hogy vanília kivonatot használ az illető, nem is értettem a dolgot. Nálunk akkor lehetett kapni műízű vanília aromát, és csókolom. Máshol mást használnak, nem ilyet? És egész pontosan milyen is az a vanília kivonat? Aztán elszaporodtak a gasztroblogok, kicsit nagyobb kitekintésem lett a (nekünk) különlegesebb(nek számító) hozzávalókra, és láttam, hogy külföldön a blogger bemegy a boltba, leemeli a polcról az üveges vanília kivonatot, hazaviszi, felhasználja, helló. 

Az én első beszerzésem a Culinarisban történt, pontosan emlékszem, olyan 2600 forint körüli összeget adtam a vaníliáért, és hát őszintén szólva az brutál drága volt akkor hazai viszonyok között. Nielsen-Massey márkájú volt, jellegzetes sötét üveg, sárga cimke... ma már duplájába kerül ugyanaz a kis üveg, de láttam már 8000-ért is. Ez a 8000 forint volt az a lélektani határ, amikor azt mondtam, hogy ha soha az életben nem érzek vanília ízt, akkor se adok ki ennyi pénzt egy pi...cike üveg léért, értem én, hogy veszélyben a világ vanília termelése, meg vanília maffia, meg mittomén... de szerencsém is volt, mert ekkor esett be a postaládámba egy hírlevél egy francia cégtől (ez itt ugyan nem a fizetett reklám helye, de vanissa.fr), akik normális áron árultak vaníliarudat, így aztán a helyzetem meg is oldódott. Vettem 29 euróért egy maréknyi vanília rudat, vettem fél liter vodkát, és az elkövetkezendő tíz évre biztosan van elég vanília kivonatom. Éppen most töltöttem fel a fél literes üveget egy kevés vodkával, azt kell mondjam, meg se látszik a színén a hígítás.

Hozzávalók:

fél liter vodka
4-6 vanília rúd, nyilván ha akad több, még jobb eredményt érünk el

Elkészítés:

A vanília rudakból egyet-kettőt hosszában felhasítottam, a többit nem bántottam, de keresztben mindet elfeleztem, hogy teljesen elmerüljön az alkoholban a rúd. Beledobáltam őket a vodkába, lezártam, sötét helyre tettem, és 2-3 hét múlva csodálatos színű, letaglózóan vanília illatú kivonatom lett, amit ha fogytán van, felöntök egy pici vodkával, és kész.

Ha olyan barátnak adod ajándékba, aki nemcsak szeret, de szokott is sütögetni, biztos lehetsz benne, hogy áldani fogja a nevedet érte. Egy sk cimke, egy mutatós üveg, egy szép szalag az üveg nyakára, és rendben is vagy.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése