2023. november 29., szerda

Repedt tetejű citromos süti

Általában ezt a típusú kekszet nálunk pöffetegnek hívják, de én annyira nem szimpatizálok ezzel a névvel, hogy nem is vagyok hajlandó így elnevezni őt. Angol nyelvterületen crinkle cookie-nak hívják, azaz ráncos keksznek, szerintem ez is melléfogás, úgyhogy én maradok a magam repedt tetejű elnevezésénél.


Ez a kis apróság is rém egyszerűen elkészíthető, egyedül az a fontos benne, hogy a citrom, amit használunk, bio citrom legyen, vagyis a héja ne legyen mindenféle ótvaros kemikáliával kezelve. Az én citromom most Spanyolországból, egyenesen Paco Martin Salgado farmjáról érkezett, nem kapott kémiai kezelést, úgyhogy bátran használtam a héját.

Na és a hűtés az, amit nem is szabad elspórolni, de nem is lehet, mert a szobahőmérsékletű tészta kezelhetetlen, szemben a jól, 2-3 órán át hűtöttel, amivel egy álom dolgozni.

Hozzávalók:

20 dkg kristálycukor
1 evőkanál reszelt citromhéj
fél teáskanál só
115 gr olvasztott vaj
2 szobahőmérsékletű tojás
60 ml citromlé
1 teáskanál vanília kivonat
280 gr liszt
fél teáskanál szódabikarbóna

10 dkg porcukor a hempergetéshez


Elkészítés:

A kristálycukorba belekevertem a sót, belereszeltem a citrom héját, majd az ujjaimmal alaposan átdörzsöltem, masszíroztam a kapott elegyet, így a citrom illóolaja szépen kikerült a héjból, és a cukor meg jól magába szívta azt.

Az olvasztott vajat, a tojásokat, a citromlevet és a vanília kivonatot habverővel elkevertem. A lisztbe beledobtam a szódabikarbónát, majd a citromos cukrot is, végül pedig hozzáöntöttem az olvasztott vajat, meg ami még benne volt. Szintén habverővel összekevertem a masszát, lefóliáztam, és betettem két órára a hűtőbe.

Sütés előtt felmelegítettem 180 fokra a sütőt, szilikonos papírral kibéleltem egy tepsit, egyforma gombóckákat szakítottam a tésztából, a tenyereim között megformáltam, majd alaposan beleforgattam a porcukorba. Ügyeljünk rá, hogy ne csak úgy tessék-lássék legyen rajta cukor, hanem gazdagon. 

Egymástól kellő távolságra rakosgattam a gombócokat, és 12-15 perc alatt megsütöttem őket.

Ha nem fér el mind egy tepsin, akkor a maradék tésztát tegyük vissza a hűtőbe, ne várakozzon kigombócolva a tepsin, úgyis pillanatok alatt megvagyunk a megformázással, túl sokat nem fog üresjáraton menni a sütőnk.

Fontos, hogy ne süssük túl a kekszeket, ne várjuk meg, hogy akárcsak a széle is elkezdjen barnulni. Nekem, azaz a sütőmnek most pontosan 12 percre volt szüksége arra, hogy tökéletes állagúra süsse a repedtkéket.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése