2023. március 3., péntek

Zöldséges bulgur, avagy mindent bele!

Nagyon messziről indulok, remélem, lesz türelmetek kivárni a sztori végét, ami maga a recept.

Szóval néhány hónapja óriási rendrakásban, tértisztításban, selejtezésben vagyunk. Vagyunk, mert sikerült megfertőzni a férjemet is. Odáig jutottunk, hogy végre belekezdünk a régóta esedékes - részleges - lakásfelújításba is, így aztán még időszerűbb volt a különböző helyiségek rendbe vágása. A ruhákkal kezdődött, hogy beférjen minden az új gardróbszekrénybe. Aztán eljutottam a spájzba is, mert igen, nekem a lakótelepi lakásomban van egy spájz, méghozzá akkora, hogy ablak is van rajta. Ugyan keskeny, de jó hosszú, iszonyatos mennyiségű cuccot elnyel. Szokták is mondani a barátaim, meg én magam is, hogy az én spájzomból egy négytagú család fél évig simán kibírná éhenhalás nélkül... Meg azt is szokta az egyik mondani, ha kipakolom a spájzot, ő néhány óra alatt kifesti... aha... azt se tudom, hová tenném a kikerülő dolgokat... na mindegy, ez a festés még nem esedékes. Szóval elkövetkezett a rendrakás ideje ott is, selejtezés, csoportosítás, új polcok beüzemelése, satöbbi. 

Beszereztem az Ikeában néhány nagyon praktikus, átlátszó tárolót, mert sajnos mi rendszeresen esünk áldozatául molyinváziónak, így semmit nem bízhatok a véletlenre, mindent légmentesen záródó tárolóban kell tartanom. És még így is... No de mit is akarok mondani... a rendszerezés során kiderült, hogy iszonyatos mennyiségű bulgur van itthon, merthogy a memóriám meglehetősen lyukacsosra foszlott, így mivel nem emlékszem, van-e otthon ez vagy az, inkább veszek, hogy legyen. És persze az is előfordul, hogy nem veszek meg valamit, hiszen tuti, hogy van otthon, aztán kiderül, hogy mégsincs. 

Úgyhogy most érkeztünk el ahhoz a mondathoz, ami ezt az egész litániát megelőzhette volna, és lehetett volna kezdő mondat: valamit tennem kellett a rengeteg bulgurral, mert se nem fért el rendesen, se nem akarom az idők végeztéig tárolni. Ezért aztán a legjobb dolog történt vele, ami csak lehetséges: zöldségekkel társítva végezte. És még egy szép fotót is sikerült lőnöm róla.

A receptben többek között az a jó, hogy bármit belepakolhatsz, ami van otthon. Ebbe még kerülhetett volna brokkoli, cukkini, póréhagyma, de túlzásba se akartam vinni, néha a kevesebb több. Ami szerintem jó, ha mindenképpen van benne, az a csicseriborsó és a rengeteg petrezselyem.

Hozzávalók:

4 dl bulgur
8 dl víz
karfiol, csicsóka, sárgarépa, 1 doboz csicseri konzerv

bors
kurkuma
olívaolaj
garam masala
őrölt római kömény
zaatar (összefoglaló neve a Közel-Keleten használatos népszerű zöldfűszer keveréknek. A keverék helyi szinten változik, attól függően, melyek a helyi jellegzetes, szárított zöldfűszerek. A boltban kapható kész keverékek tartalmaznak kakukkfüvet, őrölt sumakot, szezámmagot, tengeri sót.)
2-3 csomag petrezselyem

Elkészítés:

A zöldségeket megtisztítottam, falatnyi darabokra vágtam, ráhalmoztam egy sütőpapírral bélelt tepsire, és olívaolajat, garam masalát, őrölt római köményt, kurkumát, sót és borsot adtam hozzá. A fenti fűszerekből nem kell túl sok, elég egy-egy fél mokkáskanálnyi. Sütőben vagy air fryerben 25-30 perc alatt megsül. Egyszer-kétszer érdemes óvatosan átmozgatni, hogy mindenhol egyformán süljön. Amikor már minden puhának tűnik, hozzáadom a lecsepegtetett csicseriborsót, annak is adok még néhány percet, hogy átforrósodjon.

Időközben a megmosott bulgurt kétszeres mennyiségű sós vízben puhára, pergősre főztem. Ugyanúgy készítettem, mint a rizst, egy pici olívaolajon átmelegítettem a bulgurt, majd felöntöttem a kétszeres mennyiségű vízzel, megsóztam, felforraltam, majd mikor felforrt, a legkisebb lángra vettem a tűzhelyet, és fedő alatt 15 perc alatt megpároltam a bulgurt. Végül ott hagytam még a fedő alatt, hadd puhuljon tovább.

Utolsó lépésként összekevertem a bulgurt a sült zöldségekkel, ízesítettem még sóval, borssal, végül rádobtam az apróra vágott petrezselymet, egy evőkanálnyi zaatart, és kész is voltam az ebéddel. Most grillsajtot sütöttem mellé, de igazából ez önállóan is megállja a helyét, de persze ehetsz mellé húst is, falafelt, vagy bármilyen fasírtot.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése