2018. december 20., csütörtök

Karácsonyi gyümölcskenyér

Van nekem bevált gyümölcskenyér receptem, vagy huszonöt éve - ha nem több - készítem így karácsony táján, imádjuk kávé mellé eszegetni. A másik pedig a Nespresso egy meghívásos pályázatára készült, az is kipróbálásra érdemes recept mindenképp. De mindig változatosságra törekszem, és amikor szembejött velem az Instagramon Ízbőltíz receptje, tudtam - vagy inkább reméltem -, hogy megvan az idei karácsony gyümölcskenyere. Nem is csalódtam. A végeredmény - melyről most nem készült fotó, annyi munkám van, mint égen a csillag, plusz még egy, szóval nemigen van most időm fotózni - egy nagyon gazdag, a teljes kiőrlésű lisztnek köszönhetően nem kimondottan pillekönnyű, fűszeres gyümölcskenyér, amiből egyszerre bőven elég egy szelet. Spóroltam a cukorral egy keveset Réka receptjéhez képest, de nem ringatom magam abba az illúzióba, hogy egy diétás süteményt sikerült megsütni :)
A hozzávalók aránya a receptben tökéletes, ennél kevesebb gyümölccsel nem lenne ennyire finom ez a süti. Amit én nagyon tudok ajánlani, az az, hogy a gyömbért ne hagyjátok ki belőle, csodás aromát ad a sütinek. Nekem nem volt kandírozott formában itthon, ámde volt cukorszirupban eltéve, hát mondhatom, remek választás volt. Asztalt szilvából épp nem volt készleten 15 deka, így aszalt vörösáfonyát is tettem a tésztába.

Hozzávalók:
225 gr teljes kiőrlésű liszt (természetesen sima liszttel is elkészíthető)
1 teáskanál sütőpor
egy nagy csipet só
1 teáskanál fűszerkeverék (fahéj, őrölt kardamom, szegfűszeg vegyesen)
75 gr szirupban eltett, vagy kandírozott gyömbér apróra vágva
75 gr kandírozott narancshéj (egyenesen a bécsi karácsonyi vásárból hoztam, milyen jól tettem!)
100 gr aszalt szilva apróra vágva
50 gr aszalt vörös áfonya
fél marék csokoládécsepp, ha akad épp otthon
85 gr narancslekvár (az enyém most egyenesen Andalúziából)
200 gr puha vaj
120 gr nádcukor
4 nagy tojás

Elkészítés:
A lisztet a fűszerkeverékkel, sütőporral, sóval elkevertem.
A narancslekvárral elkevertem az összes gyümölcsöt.
A vajat nagyon habosra kihabosítottam a cukorral, majd egyesével beleküldtem a robotgép táljába a tojásokat is, végül egy kanál fűszeres lisztet is. Ezután spatulával belekevertem a vajas keverékbe a gyümölcsöket, végül a lisztet.
Direkt megmértem, hogy megmaradjon az utókornak: 30x11 cm-es gyümölcskenyér formába öntöttem a masszát, a formát előzőleg kibéleltem sütőpapírral.
160 fokos sütőben 60 percig sült, természetesen mielőtt kivettem volna a sütőből a formát, tűpróbát végeztem, de a tészta teljesen száraz volt, úgyhogy késznek nyilvánítottam a gyümölcskenyeret.

Díszíthető olvasztott csokival, gyümölcsökkel, de megvallom őszintén, én már nem akartam fokozni az édes elemek számát, van ebben úgyis épp elég, reggel meg, mikor a kávéhoz eszem egy vékony szeletkét, úgyse a külcsín lesz a fontos, sokkal inkább a belbecs, azzal pedig ez a kenyér bőven rendelkezik.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése