2022. március 7., hétfő

Hacsapuri, a grúz gyöngyszem

Vannak nekem ilyen becsípődéseim, mindig van a fejemben egy lista olyan ételekről, amit mindenképpen ki kell próbálnom. A hacsapuri, ez a grúz sajtos kenyér is fenn van időtlen ideje a listán. Aztán történt, hogy tegnap elcsaltam a barátnőmet a Türkiz nevű török étterembe, ahol nagyon tetszetős mezzék voltak, köztük egy sajtos pide is, ami erősen hajaz a hacsapurira, de a hacsapuri még a pidénél is jobb, mert a széle sajttal van töltve. Rendeltem is üstöllést egy pidét, és hát meg kell hogy mondjam, nem vágtam magam hanyatt a gyönyörűségtől. A hellyel amúgy is vannak gondjaim, semmi drámai, de minden nyűgöm olyan, amitől nem éreztem ott jól magam. Kezdve azon, hogy három pincérnek kellett elmondanom belépés után, hogy foglalásom van, mind a három lepattintott, hogy "majd jön a kolléganő mindjárt". Akkor, édes öcsém, ha nem te vagy az illetékes abban, hogy ezt a helyzetet kezeld, akkor hagyjál lógva, ne kérdezősködj, mert ez sokkal bosszantóbb, mintha 3 percig nem szól hozzám senki. Mondjuk az sem feltétlenül vendégbarát, de hát láttam, hogy dugig van az étterem, gondoltam, hogy éppen valakit a helyére kísér a "kolléganő". Az se volt szimpatikus, hogy nem volt elég a hely alapzaja, még a zene is zavaróan hangos volt. Attól meg kimondottan nagy szemeket meresztettem, hogy rendeltem muhammarát, ki is hoztak valami hasonlót, bár esküdni mertem volna, hogy az nem muhammara, ráadásul volt a tálon még egy saláta is, amit biztosan nem rendeltem, de elkezdtem eszegetni, gondoltam, legfeljebb kiderül, hogy másik rendelést tettek le nekem. Ezután megérkezett a muhammara. Kérdezem a pincérlányt, hogy akkor ez, amit az imént kaptam, micsoda? Hát az étterem ajándéka. De ezt nem mondták egy szóval sem, így például a barátnőmet úgy kínáltam meg belőle, mintha az csak az enyém lenne, holott kettőnké volt a tányér tartalma. Sajnos a pidém épp csak langyos volt, ami egy sajtos ételnél egyáltalán nem előny, sőt. Szóval a Türkizben tett látogatás arra volt jó elsősorban, hogy a kívánságlistámon tartózkodó hacsapuri első helyre ugorjon. De ezt nagyon nem bánom, mert a hacsapuri egyszerű is, és isteni is. Úgyhogy ilyesmit legközelebb otthon eszünk, nem mindenféle éttermekben.


Hozzávalók 2 méretes darabhoz (vagy három kisebbhez):

30 dkg kenyérliszt
1 dl tej
1 dl víz
30 ml olívaolaj
5 gr porélesztő
1 teáskanál cukor
1 teáskanál só
30 dkg vegyes reszelt sajt (trappista, cheddar, feta, mozzarella, füstölt sajt, ízlés szerint)
darabonként egy tojás
1 db tojás a kenéshez

Elkészítés:

A tejet, vizet, olajat összeöntöttem, beletettem a cukrot és a porélesztőt. Elkevertem, félretettem.

A lisztet átszitáltam, hozzáadtam a sót, majd amikor a másik edényben az élesztő kissé felhabzott (ne várjuk tőle ugyanazt a látványos habosodást, mint a friss élesztőtől), akkor a robotgépem megfelelő karjával szépen elkezdtem kevertetni a lisztet, és vékony sugárban öntöttem hozzá a folyadékot. Pont ennyi kellett neki, gyönyörű szép, sima tésztát dagasztott a gépecske. Ezt fogtam, kiemeltem a tálból, kapott azért kézzel is némi gyúrást, szeretgetést, majd vékonyan kiolajoztam a keverőtálat, visszatettem bele a tésztát, és egy órára magára hagytam.

Amikor duplájára kelt, kettévágtam (legközelebb ugyanezt a mennyiséget inkább háromba fogom, sok ez egy átlagos étkű embernek), szépen kerekre lapogattam-nyújtottam. Igyekeztem vékonyra, hogy megfelelő legyen majd a tészta és a töltelék aránya. Az időközben lereszelt, összekevert sajthoz öntöttem kb. fél deci tejet, alaposan elkevertem, és a kerek tészta szélére kiskanállal sajtot halmoztam. Nem kell sok, különben nehéz lesz behajtogatni. Amikor ezzel elkészültem, ráhajtottam a tészta szélét a sajtra, kicsit lenyomkodtam. Az üresen hagyott alsó és felső részét kicsit összecsíptem, megtekertem. Csónak formára igazítottam, a maradék sajtot a közepébe szórtam, lekentem a széleket tojással. Ekkor így nézett ki.


230 fokra előmelegített sütőbe toltam 15 percre. A sütési idő lejárta előtt öt perccel kihúztam a tepsit, és mindkét hacsapuri közepébe ütöttem egy tojást, és visszatoltam még a sütőbe anyi időre, hogy a tojásfehérje megszilárduljon. A nagyobbikban valahogy felrobbanhatott a tojás, mert végül a fehérje eltakarta a sárgáját, de ezzel nem volt semmi baj. A receptek többsége azt mondja, hogy a sütőből kivéve egy-két darabka vajat dobjak még a hacsapurira, de a sajt zsírosságát tekintve ez isten és a koleszterin szintem ellen való véteknek tűnt, úgyhogy a vaj dolga végezetlenül visszavándorolt a hűtőbe.

Tálaláskor megszórtam egy kis nigella maggal, petrezselyemmel és újhagyma szárral. Hát mondhatom, pompás ebédünk volt, bármelyik étterem vendége elégedett lett volna vele.


4 megjegyzés:

  1. szia! Nincs is jobb annál, mint amit magunk készítünk, én is mindig erre jövök rá egy-egy éttermi próba után :)

    VálaszTörlés
  2. Volt szerencsém ilyet enni Moszkvában (tudom, ez most szitokszó, de pár évvel ezelőtt voltam ott) egy grúz étteremben és nagyon finom volt. Itthon még nem próbálkoztam vele, de egyetértek az előttem szólóval, hogy bizony jó pár dolog van, ami otthon finomabb, mint ahogy az éttermekben elkészítik. Tisztelet a kivételnek. Kedvencem, amikor bárányt rendelek és az első falatnál nem érzem azt a bizonyos bárány-ízt, akik szeretik, azok tudják mire gondolok. Ilyenkor tudom, hogy át vagyok vágva és nem bárányt adtak. Sajnos még előfordul ilyen. Most komolyan, aki bárányt rendel, az nyilván azért rendeli, mert ismeri és szereti. Csak eddig még nem volt bátorságom visszaküldeni, de egyszer megteszem. Anikó

    VálaszTörlés