2021. szeptember 7., kedd

Paradicsomos galette

A galette a franciák nagy találmánya, egyrészt baromi egyszerű elkészíteni, másrészt édesen, sósan is őrületesen finom, úgyhogy az egyik kedvencem. Lehet előétel, ha sósan készíted, lehet desszert, ha gyümölccsel házasítod, de lehet főétel is, ahogy most nálunk, úgyhogy le a kalappal a franciák előtt, ezt jól kitalálták.


A kiindulási alap a Színek kertje paradicsomjai voltak, azokat mintha a jóisten is galette-nek teremtette volna. A másik szereplő egy pár hete lejárt Lidl-s krémsajt volt, ami türelmesen várta a sorsát, és kóstoláskor kiderült róla, hogy élemedett kora ellenére semmi baja, úgyhogy ment a paradicsomok alá.


Hozzávalók:

21 dkg liszt
14 dkg hideg vaj
fél teáskanál só
4-5 evőkanál jéghideg víz

paradicsom (jó, ha többfélét használunk hozzá, nemcsak a látvány miatt, hanem az ízükben eltérő paradicsomok izgalmassá teszik ezt az ételt)
20-25 dkg natúr krémsajt

bors
1 gerezd fokhagyma
őrölt oregánó
bazsalikom

Elkészítés:

A tészta hozzávalóit összeállítjuk, én a szokásos módon, a késes betétű aprítómmal adtam ezt elő. Állt vagy 4-5 napot a hűtőben, mert aznap, amikor vacsorára szántam, a családfő vidéken ragadt, úgyhogy a tervezett vacsora aznap nem volt aktuális. Mondhatom, azonkívül, hogy a tészta kissé megszürkült a folpackban, nemhogy baja nem lett, de szerintem sokkal omlósabb, ropogósabb lett a végeredmény, mintha frissen készítettem volna. Szóval összeállítottam a tésztát, folpackba csomagoltam, korong alakúra lapogattam, és normál körülmények között fél-egy órát kéne pihennie a hűtőben.

A krémsajtot kikevertem a sóval, borssal, az összezúzott fokhagymával, és a kerekre és vékonyra nyújtott tésztalapot megkentem vele. A szélén hagytam úgy egy centi helyet üresen. Felkarikáztam a paradicsomokat, fedésben szépen kirakosgattam vele a tésztát, megsóztam, megborsoztam, rászórtam az oregánót. Az üresen hagyott tészta részt pedig szépen ráhajtogattam a paradicsomokra, a képen látható módon. Néhány csepp olajjal megkínáltam a paradicsomok tetejét, majd kissé beolajoztam a kezemet is, és megsimogattam vele a tészta peremét, hogy legyen szép színe. Megkenhettem volna tojássárgájával is, de sajnáltam egy tojást ezért felütni.

200 fokos sütőben kb. 40-45 percet sült a galette, és mondhatom, káprázatosan finom volt. Ahogy a műfaj adja magát, ezerféle módon lehet variálni a tölteléket, úgyhogy érdemes alapreceptként elmenteni, és megfelelő időben előrántani a tarsolyból.

Ötletek a töltelékre: karamellizált hagymás, lehet benne vörös- és fokhagyma vegyesen, póréhagymás-baconos, sonkás-gombás, kukoricás-sonkás-kápia paprikás, ricottás-fokhagymás-spenótos, uram bocsá kolbászos-sajtos, brokkolis-kéksajtos-körtés, ez esetben én a brokkolit kicsit megblansíroznám előbb, ananász-sonka rajongóknak ugye mehet a hawaii, no, száz szónak is egy a vége, azt hiszem, bármilyen pizza feltét variációt rakhatunk galette-re is bátran.

3 megjegyzés: