2020. október 28., szerda

Zöldség curry (vegán, gluténmentes)

Igen, ez is vegán, nincs benne semmilyen állati eredetű cucc. Ráadásul még gluténmentes is, bizony! Az októberi nagy családi ebédre készítettem az első változatot, Steiner Kristóf könyvéből, a Kristóf lakomáiból választottam ki a receptet. Már azon az elsőn is változtattam egy keveset, a mai pedig, ami a maradék zöldségekből készült, egész más lett. Az a helyzet, hogy rendre túlvásárolom magam zöldségből, még most is rengeteg van a hűtő fiókjában, amit múlt kedden vettem, úgyhogy számíthattok még zöldséges receptekre :) Van még itthon karfiol, póréhagyma, padlizsán, kaliforniai paprikák, egy sütőtök, és persze a szokásos répák, meg zeller.

Egy szó, mint száz, ezt az ételt annyiféle módon készíthetitek el, ahányféleképpen csak akarjátok, annak függvényében, hogy mit használtok a tofu pácolásához, hogy milyen zöldségeket tesztek bele, hogy mogyoróvajat vagy Hoi-sin szószt öntötök-e a serpenyőbe, s nem utolsó sorban, hogy milyen fűszereket használtok. Az alábbi recept igazából egy ajánlás, vagy pillanatkép arról, én hogyan főztem.

Hozzávalók:

1 nagyobbacska édesburgonya

4-5 fej gomba

1 vöröshagyma

2 gerezd fokhagyma

1 darabka gyömbér

1 konzerv csicseriborsó (én most egy normál, tán 40 dekásat használtam)

250 ml kókusztej

1 evőkanál kókuszzsír

1 doboz tofu

100 ml narancslé (vagy almalé)

1 evőkanál mogyoróvaj vagy ugyanennyi Hoi-sin szósz (én mindkét változatot elkövettem, egyik finomabb, mint a másik, komolyan)

1 evőkanál juharszirup

1 evőkanál szójaszósz

1 teáskanál kurkuma

1 teáskanál őrölt római kömény

1 csapott teáskanál őrölt koriander

1 teáskanál curry por (vagy garam masala)

1 kevés cayenne-i bors, vagy némi chilipehely

ebbe a változatba tettem 1 teáskanál tamarind pasztát, hogy kicsit ellensúlyozza az étel édességét, ha nincs otthon ilyened, megteszi a citromlé is, feltéve, hogy édesnek érzed az ízeket, és kerekítenél rajta

só, bors

Elkészítés:

Az édesburgonyát meghámoztam, kockákra vágtam, kicsit megzsírozott sütőpapíron, sóval, borssal megszórva a sütőben puhára sütöttem, félretettem.

A tofut felkockáztam, tálba tettem, ment hozzá a reszelt gyömbér, a szójaszósz, a narancs- vagy almalé, a mogyoróvaj, vagy Hoi-sin szósz, a juharszirup és egy kevés só. Pihen egy keveset a páclében.

Egy kanál kókuszzsíron kissé lepirítottam a kurkumát, köményt, koriandert (egy-két perc), beleszórtam a serpenyőbe a csíkokra vágott hagymákat, kavargattam azt is egy-két percig. Óvatosnak kell lenni, hogy ne égjenek meg a fűszerek. Rádobtam a fűszeres hagymára a gombaszeleteket, azok is kaptak egy-két perc sütést. Ekkor jött a képbe a leöblített csicseri, ezzel vittem egy kis nedvességet a serpenyőbe, jól átkevertem, megszórtam a curryvel, adtam hozzá egy csipet cayenne-i borsot, végül felöntöttem a kókusztejjel. A dobozt kissé kiöblítettem vízzel, hogy semmi ne menjen kárba a kókuszból, az is a serpenyőben landolt. Ekkor beleöntöttem még a bepácolt tofut a páclével együtt. Felforraltam az ételt, igazából csak a gombának kell egy kis idő, hogy ne legyen már nyers, de én például kifejezetten szeretem, ha a gomba textúráját is érezni, és nem fő péppé. Kóstoláskor kissé édesnek találtam az ételt, ezért kapott egy teáskanál tamarind pasztát, ami savanyú, így remekül egyensúlyba kerültek tőle az ízek. Ha elkészült az étel, hozzáadhatjuk a megsütött édesburgonyát.

Bulgurral, rizzsel, kuszkusszal, lepénykenyérrel tálalható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése