2024. január 6., szombat

Gombás, spenótos spagetti

Tudom, ez most éles váltás lesz, de ne aggódjatok, nem csak ilyen, és ehhez hasonló recepteket fogtok itt a blogon találni, hanem hagyományosakat is, úgy, mint eddig. Nem tudom, hányan hallottátok már a teljes értékű növényi étrend (TÉNÉ) kifejezést, sok magyarázatra a neve alapján nem szorul, de azért a főbb irányelveket elmondom. Semmilyen állati eredetű étel nem kerül a tányérra, erősen tanácsos kerülni a feldolgozott ételeket (sajnos az olaj is idetartozik), a gabonák jöhetnek bátran, főleg a gluténmentesek, nagyjából ez a lényege ennek az étrendnek. 

Igen, kísérletezem vele. Igen, még megy. Igen, viszonylag könnyen megy. De ha nem tudom ezer százalékosan betartani a szabályokat, vagy időnként megkívánok olyan ételt is, ami a TÉNÉ-be nem fér bele, én azt mondom: inkább szegjek meg néha egy-két szabályt, de még úgy is sokkal, de sokkal több zöldséget fogyasszak, mint eddig. A cukor és a finomított liszt elhagyása amúgy is igencsak ajánlott az én betegségeim mellett, ráadásul 2019-ben már volt egy olyan teljes évem, amikor nem ettem húst (bár tojást, tejterméket igen), úgyhogy nagy elvárásokkal vágok neki ennek az étrendnek.

Meglepően sok az átfedés a már megszokott, szeretett ételekkel, nagyon soknál elég egy-két hozzávalót elhagyni vagy lecserélni TÉNÉ-kompatibilisra, szóval jó lesz ez. Azzal kezdtem az egészet, hogy leültem, és írtam egy listát a "normál" ételek közül, amit nyugodtan megfőzhetek ezután is, és egy másikat, amiben elég mondjuk egy összetevőt elhagyni, és máris felkerülhet az étlapra.

A legnagyobb elismerés, vagy eredmény, hogy a férjem is csatlakozott, teljesen önszántából, pedig tudja, hogy bármikor hajlandó vagyok akár kétfelé is főzni, ha az neki úgy jó.

Természetesen hozzájárul ahhoz, hogy most vágunk neki a TÉNÉ-nek az a körülmény is, hogy jól megérdemelt nyugdíjas éveit kezdte meg ő is, nekem is könnyebb lesz az életem azzal, hogy mindketten itthon leszünk, több időm lesz, MÉG TÖBB időm lesz főzni, kísérletezni, úgyhogy hajrá, hajrá! 

Michael Greger két könyve van segítségemre az életmódváltásban.


És rögtön mutatok is egy olyan ételt, amit bárkinek az asztalára le mernék tenni, olyannak is, aki normál étrenden van, és garantálom, hogy nem találna benne semmi kivetni valót.

Hozzávalók 3 személyre:
teljes kiőrlésű spagetti*
30-40 dkg gomba (akár fehér és barna csiperke vegyesen, mint nálam most)
1 vöröshagyma
1 gerezd fokhagyma
fűszerek: só, bors, 1 teáskanál kurkuma, csipet kakukkfű, 1 mokkáskanál curry
1 doboz rizskrém
2 marék bébispenót
a tálaláshoz friss petrezselyem
1 evőkanál sörélesztő pehely (a sajt kiváltására)

Elkészítés:
A spagettinek odatesszük a vizet forrni, és ha felforrt, a csomagolás utasításai szerint kifőzzük a tésztát.
2 evőkanál vízen az apróra vágott vöröshagymát megpároljuk, majd a serpenyőbe dobjuk az összevágott gombát, és a legmagasabb lángon lepirítjuk. Ügyeljünk arra, hogy ilyenkor tényleg süljön a gomba, ne piruljon, ennek érdekében még ne is sózzuk meg, mert csak nedvességet engedne és főne.
Amikor a gomba szép színű, jöhet a spenót, egy perc alatt össze fog esni. Következik az összezúzott fokhagyma és a fűszerek. Ezekkel kedvünk szerint lehet játszani, ha nem szereted a curryt, ne tegyél bele. A kurkumát nem javaslom elhagyni, szuper jó hatása van a szervezetre.
Ha minden a serpenyőben van, jöhet a rizskrém, ami egy száz százalékban növényi alapú főzőkrém, mentes minden mellékíztől, remek találmány. Mutatom.

Sajnos ez nem ideális egyébként, mert található benne napraforgó olaj, de erre mondom én, hogy inkább ezt használom, mint állati tejszínt, mert most őszintén: mennyi olaj lehet 2 dl rizstejben? Elenyésző.
A rizskrémmel egyet rottyantom a mártást, majd beleszedem a spagettit, alaposan összeforgatom, megszórom a petrezselyemmel, és tálalom. A tányéron kapja meg a sörélesztő pelyhet a sajtos ízhatás kedvéért.

A gombából félretettem egy adagot, holnap barna rizzsel, kvázi gombapörköltként fogom megenni ebédre.

Na most kérem szépen, ezt az ételt nyugodtan el lehet készíteni nem TÉNÉ szempontok alapján is olívaolajjal, tejszínnel, parmezánnal.

* Barilla tésztát használtam, ugyanis az a tapasztalatom, hogy a Lidlben, Aldiban kapható teljes kiőrlésű tészták nekem nagyon nem jönnek be. A legutóbbi bevásárláskor szembe jött ez a Barilla, arcpirítóan drágán egyébként, de azt mondtam, teszek egy próbát, hátha ennek a márkának a termékét meg tudom enni. És milyen az én szerencsém? Na ná, hogy ez lecsúszott.... Fene a kényes belembe már! :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése