2024. január 20., szombat

Gluténmentes zöldséges "fasírt"

Tipikusan a "minek nevezzelek" kategória... Angol nyelven loafnak hívják az ilyesmit, ami cipót jelent, jó is ez a név, de mivel nálunk a cipó inkább kenyérfélét jelöl, megtévesztő lehet. Szóval maradjon fasírt, ha jobb nem jut eszünkbe.

Van az a pillanat, amikor a gluténérzékeny és laktózt sem fogyasztó unokahúgodnak nagy büszkén elmeséled, milyen klafa mentes ételeket találtál ki karácsonyra, és a beszélgetés közben rájössz, hogy igen ám, de a tervezett leveles tészta bár vegán, de rohadtul nem gluténmentes, és a gondosan kitervelt indiai ételben a paneer... hát... szóval az se játszik. És ott állsz, hogy akkor most mi a bánatos, retkes, rongyba tekert búbánatot adj neki enni? Bár megegyeztek abban, hogy hoz magának ennivalót, de hát ez mégse járja, nem is te lennél, ha nem akarnád megoldani a feladatot. Egyrészt rátaláltam az ohmyveggies.com/-n erre a szuper receptre, másrészt meg rájöttem, hogy ez tulajdonképpen az előző vega Wellington egy kicsit módosított változata, hajdinaliszttel, vörös lencsével, leveles tészta nélkül.

A mennyiségeket a rendelkezésre álló készleteim szerint módosítottam.

Hozzávalók:

15 dkg vörös lencse
20 dkg gomba
3 szál szárzeller
2 sárgarépa
1 piros kápia paprika (vagyis annyi, amennyi akad otthon, esetünkben egy harmadnyi, de színnek az is teljesen megfelelő)
1 közepes vöröshagyma
2 maréknyi sütőtök kocka (volt otthon, miért ne tettem volna bele? Padlizsán nem volt itthon, amit az eredeti recept javasolt, azt így aztán nem tettem bele. Ahogy Steiner Kristóf mondja mindig, ne felejtsük el, hogy minden mindennel helyettesíthető. Ezzel bár nem értek egyet száz százalékosan, ez esetben bevált.)
2 evőkanál paradicsompüré
2 evőkanál aszalt vörös áfonya
1 evőkanál lenmag pehely (hála istennek, hogy minden feleslegesnek látszó izét megveszek!)
2 evőkanál hajdina liszt
só, bors
1 csokor petrezselyem

Elkészítés:

A vöröslencsét megmostam, annyi sós vízben, amennyi bőven ellepi, megfőztem. Ügyeltem rá, hogy puha legyen, de ne pépes. Leszűrtem.

A csinos kockákra vágott zöldségeket egy kevés olajon elkezdtem sütni a wokban. Először a sütőtököt és a répát kezdtem puhítani, utána jött az összes többi zöldség. Sorrendben a szárzeller, a hagyma, a gomba. Ízesítettem sóval, borssal, kakukkfűvel a keveréket, de ezt mindenki úgy fűszerezi, ahogy szeretné. 

Amikor minden megpuhult, hozzáöntöttem a leszűrt lencsét is. Utoljára hozzáadtam az áfonyát és az aprított petrezselymet a keverékhez, illetve a lenmagpelyhet, ez hivatott a tojás összetartó képességét pótolni.

Kihűtöttem a keveréket, végül pedig belekevertem a hajdina lisztet. 

Kibéleltem sütőpapírral egy gyümölcskenyér formát, jó szorosan belenyomtam, simítottam a keveréket, és az éjszakát a hűtőben töltötte. Végül pedig 200 fokos sütőben sült fél órát. A sütés vége felé tepsire borítottam a cipót, és pirosra sütöttem az addig a formában lévő alját is.

Köretként én most párolt rizst adtam mellé, de remek burgonyapürével is, esetleg kuszkusszal is el tudom képzelni.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése