2023. február 18., szombat

Nudli

Hinnéd-e, hogy bár túl vagyok a bakfis koron (egy olyan négy évtizeddel), és rengeteg ételen, recepten, főztem és sütöttem már násznépnek, celebnek, vezettem hetilap gasztro rovatát, sőt, voltam szakmai lektor a TV paprikánál, nos mindezek mellett éppen pont nudlit nem tudtam csinálni? Nem csodálkozom, ha nem hiszed, én is nagyon nehezen fogadtam el a tényt. Valamikor II. Ramszesz idején csináltam egyszer-kétszer, úgy emlékszem, az elfogadható volt, de minél nagyobb volt a gyakorlatom, a nudli annál kevésbé sikerült. Szinte minden szilvás- és barackos gombóc készítésekor megpróbálkoztam egy kevéssel, márpedig nálunk nyáron hetente készül gombóc, mert nagyon szeretjük. Ahogy a nudlit is imádom. Nagyanyám olyan zseniálisat készített, aminek a mai napig érzem az ízét a számban, pedig szegényem már lassan 30 éve, hogy nincs velünk. Apró kis nudlikat szaggatott, mind egyforma volt, csodálatosan pirított prézlibe forgatta (nem mellékesen jut eszembe feltenni a kérdést: HOL VANNAK azok a régi prézlik, amiknek még íze is volt, tessék mondani!?), forró víz fölött tartotta a lábast, hogy ne hűljön ki, mire mindenki hazaér, egyszóval a legszebb gasztro emlékeim közé tartozik az ő nudlija, meg barátfüléje, a gombócról nem is beszélve...


Aztán tegnapelőtt azt mondja a férjem, csinálnék-e nudlit? Hát mondom, csinálnék, persze, ha akarsz egy kis vízben egynemű masszává formátlanodott izét enni, szívesen. De csak szöget ütött a fejembe, hogy lehet az, hogy baromi jó gombócot csinálok, de a nudli nem megy? No kérem, nem rétes ez a sztori, hogy sokáig húzzam, el is árulom üstöllést a titkot: a nudliban fele liszt, fele krumpli az arány, a gombócban a liszt kétharmad annyi, mint a krumpli súlya. That's all... Úgyhogy itt a bizonyság a fotón, hogy most már nudlit is tudok csinálni.

Hozzávalók:

60 dkg héjában főtt krumpli
30 dkg liszt
1 mokkáskanál só
1,5 evőkanál sertészsír
1 nagy tojás (vagy 2 pici)
20 dkg zsemlemorzsa
sertészsír a morzsa pirításához

Elkészítés:

A krumplit héjában megfőzzük, meghámozzuk és még forrón áttörjük. Ez fontos lépés, ugyanis ha a krumpli kihűl, a keményítőtől sokkal nehezebb lesz áttörni a krumplit, mintha forrón tennénk. Ha megvagyunk vele, tegyük félre, hadd hűljön ki.

Hozzáadjuk a zsírt (nem kell megolvasztani, elég, ha puha), sót, tojást, valamint a liszt kérharmadát. Összeállítjuk a tésztát, figyelve, kell-e még bele liszt. Az én tegnapi krumplim szépen megette mind a 30 deka lisztet. Sima, nyújtható tésztát kell kapnunk.

Lisztezett deszkára tesszük a tésztát, kicsit átdolgozzuk még, majd adagokra vágva hurkákat sodrunk, én azt javasolnám, legyen olyan széles a hurka, mint amilyen hosszú nudlikat szeretnénk. Vágjuk a hurkákat ízlésünk szerinti darabokra, két tenyerünk között formázzuk meg, végül kissé megsózott vízben főzzük ki. Amint feljönnek a nudlik a víz tetejére, egy perc múlva le is szűrhetjük őket. Legjobb, ha szűrőkanállal emeljük ki őket a vízből, lecsepegtetjük, és mehetnek is mindjárt a zsíron pirított zsemlemorzsába.

Ehetjük édesen, én sósan is szeretem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése