2022. május 21., szombat

Resztelt csirkemáj

Nem megyek bele olyan vitákba, amelyek arról szólnak, hogy a csirkemáj egészséges étel-e, vagy sem, mi átlagosan egy évben kétszer eszünk, kizártnak tartom, hogy ártalmas lenne ebben az adagban és mennyiségben.

Ma a tavaszi Bosnyák piacban gyönyörködtem - rögtön azután, hogy bőrig áztam -, annyira gyönyörű volt, és annyira drága... A héten nemigen ettünk húst, mondtam a férjemnek, veszek egy kis csirkemellet, jó lesz az a következő napok valamelyikén. Aztán ott mosolygott a pultban a gyönyörűen megtisztított, friss csirkemáj, hát nem tudtam ott hagyni. Újkrumplival felséges volt.


Hozzávalók 3 főre:

60 dkg csirkemáj
1 jó nagy, vagy 2 közepes fej vöröshagyma
fél tv-paprika
1 db paradicsom
2 evőkanál pirospaprika
1 teáskanál füstölt pirospaprika
só, bors
1 nagy csipet majoranna
1 csipet kakukkfű
2 evőkanál mangalicazsír/kacsazsír/libazsír

Elkészítés:

A hagymát félbe vágtam, majd olyan módon szeleteltem fel, hogy hosszú szálakat kapjak belőle. A felolvasztott zsíron elkezdtem dinsztelni, kicsit meg is sóztam, hogy hamarabb puhuljon. Amikor már kezdte megadni magát, az apróra vágott paprikát és paradicsomot is rádobtam, mondanám, hogy pörkölt alapot készítettem, de ahhoz azért a paprika és a paradicsom mennyisége kevés volt. Nem is akartam, hogy pörkölt alap legyen, csak ízesítésnek kellett a paprika. 

Közben a csirkemájakat kettéválasztottam, az ereket, inakat eltávolítottam, és kicsi szeletekre vágtam a májat. Én sajnos nem állhatom, ha a resztelt máj nagy darabokból áll, valószínűleg azért van ez, mert gyerekkoromban, mikor nagymamám készítette a májat, ő kicsire vágta, és hogy úgy mondjam, én így maradtam. Meg különben is, praktikus is, mivel sokkal hamarabb elkészül az étel, mintha a nagy darabokra kéne várni, hogy mikor sülnek már meg. Azért el kell mondanom, hogy gyerekként én sem rohantam elsőként a konyhába, ha resztelt máj volt vacsorára, ehhez az ételhez fel kellett nőnöm. Amikor férjhez mentem, már gyakori fogás volt nálunk a roston sült sertésmájjal egyetemben. Azt még én sem tudtam elrontani akkortájt...

A hagymát megszórtam a pirospaprikával, elkevertem, majd rádobtam a májat, és nagy lángon, folyamatosan kevergetve sütöttem, egészen addig, amíg minden oldala megpirult. Természetesen az ellenőrzés sosem árt, érdemes egy-két darabot felvágni, és megnézni, nem véres-e a közepe. Időközben 4-5 evőkanál vizet öntöttem az étel alá, hogy ne égjen le, így aztán jó sűrű szaftja is lett. Fontos, hogy a resztelt máj nem vízben főtt máj értelemszerűen, tehát véletlenül se vigyük túlzásba a víz mennyiségét, az csak a leégést elkerülendő szükséges.

Fűszereztem a májat a kakukkfűvel, borssal, sóval, majorannával, kapott még pirospaprikát, és készen is voltunk.

Nagyon szilárdan tartja magát az a tévhit, hogy a májat sütés közben tilos sózni, mert megkeményedik. Kérem szépen, hadd mondjam el, hogy ez a szárnyasok májára nem igaz, a sertés- és marhamájnál érdemes kerülni az előzetes sózást, de a baromfimájat nyugodtan lehet sózni már készítés közben is.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése