2020. március 30., hétfő

Öregtésztás fehér kenyér Limara receptje nyomán

Előrebocsátom, itt szinte minden érdem Limaráé. Az öregtészta recept is tőle van, a kenyér recept is, én csak követtem az utasításokat szépen. Nem szaporítom a szót, vágjunk bele!



Öregtészta
A kenyér sütését megelőző napon van vele dolgod. Összeállítod a tésztát, majd 12 órán át szobahőmérsékleten hagyod pihenni (letakarva), majd zárható dobozban a hűtőben tárolod kb. egy hétig is akár. Használat előtt kiveszel belőle annyit, amennyire szükséged van, és fél órát hagyod felmelegedni az öregtésztát. Ez az 50 dekányi mennyiség szerintem 3 kenyérhez elegendő.

50 dkg BL 80-as liszt (na, itt az első akadály, nekem ugyanis a járványhelyzetre való tekintettel kizárólag BL 55-ös lisztem van itthon. Nincs mit tenni, figyelmen kívül kell hagynom az instrukciót, és BL 55-tel dolgozni.)
1 teáskanál só
3 dl langyos víz
1 dkg friss élesztő

Az élesztőt itt nem kell futtatgatni, elég belemorzsolni a langyos vízbe, és mehet is a liszthez. A tésztát jól összegyúrjuk, de dagasztani nem kell, álljon össze a tészta, ennyi a feladat. Jöhet a jól megérdemelt, fél napos pihenő.

Kenyér

50 dkg BL 80-as liszt (a megoldást lásd fentebb)
2 evőkanál burgonyapehely (elhagyható, ha nincs, de hasznára van a kenyerünknek. Szoktam itthon tartani Knorr burgonyapüré port, sosem csinálok belőle pürét, tiltja a vallásom, de kenyérbe elsőosztályú)
2 csapott teáskanál só (ne feledd, nincs rosszabb a sótlan kenyérnél...)
2 evőkanál olaj (én olívát használtam, de mindenkinek ami van otthon)
20 dkg öregtészta (a hűtőből időben kivéve, hogy szobahőmérsékletű legyen)
3 dl langyos víz
1 dkg friss élesztő

Elkészítés:
Bevallom, én a kenyérsütő gépemet használtam, és ezt mindenkinek ajánlom is, aki rendelkezik ilyennel. Aki nem, annak még mindig ott a robotgép és az ő dagasztókarjai, végső soron pedig mindezek hiányában a saját két kacsójával dolgozik.
A hozzávalókat (plusz egy csipet aszkorbin savat, a liszt minőségének javítása érdekében) a gépbe pakoltam, és hagytam, hogy 20 perc alatt szépen megdagassza a tésztát.

A továbbiakban a következő lépések következnek:

- első kelesztés 35-40 perc
- átgyúrás
- utókelesztés 15 perc
- formázás
- kelesztés 60-70 perc
- sütés 55-60 perc

A bedagasztott tésztát letakarjuk, és 35-40 percig langyos, huzatmentes helyen (akár a kenyérsütő gép tartályában, ahogy én is) kelesztjük. Ha lejárt az idő, enyhén lisztezett deszkán határozott mozdulatokkal átgyúrjuk a tésztánkat, nem szükséges 5-6 mozdulatnál több. Gombóccá formáljuk a tésztát, majd letakarva újabb 15 percig hagyjuk kelni.

Kiválasztjuk a sütőedényt. Ez lehet fedeles jénai tál, fedeles vaslábas, vagy akár római tál is. Kibéleljük sütőpapírral, belefektetjük a megformázott tésztát (vekni vagy kerek), az edény tetejét belülről megspricceljük vízzel, rátesszük a tésztára, és jöhet a 60-70 perces kelesztés.

A kelesztés vége előtt felfűtjük a sütőt 230 fokra. Én most fedeztem fel, hogy a sütőmnek van gyorsmelegítő funkciója, pikk-pakk sípolt is, hogy ő már 230 fokos. Itt két lehetőség van, a vaslábast, amiben én sütöttem a kenyérkét, a hideg sütőbe tettem, és együtt forrósítottam fel a sütővel. (Addig a tésztát áttettem egy tálba. A jénaival is lehet így eljárni, de nem feltétlenül szükséges, szerintem ha szobahőmérsékletről kerül be a meleg sütőbe, nem lesz baja, de egyenesen a hűtőből én nem próbálkoznék a 230 fokos sütőbe tenni a jénait. A római tálról egyelőre nincsenek tapasztalataim, de lesznek.

Tehát a kenyerünk megkelt, a sütőnk forró. Ha jénaiban sütünk, újra megspricceljük a tetejét vízzel, adunk a kenyérkének is egy-két pöffenet vizet, 2-3 helyen éles késsel/pengével bevágjuk a kenyér tetejét, lefedjük, és beküldjük a sütőbe úgy 50-55 percre.

A vaslábassal úgy jártam el, hogy forrón kivettem a sütőből, az addig tálban kelegető kenyérkét óvatosan beleengedtem a tűzforró edénybe, megspricceltem a tésztát is, a fedőt is, és így ment a sütőbe.

Kb. 50 perc után a tetőt levettem a vaslábasról, és a hátralévő 5-7 percet már anélkül töltötte a kenyér.

Hát ennyi a varázslat, de annak aztán igen jó! Csodálatosan ropogós héjú, laza bélszerkezetű kenyér lesz a munkánk jutalma. Legnagyobb meglepetésemre a ropogós héj másnapra sem puhult meg, és a kenyér az utolsó morzsáig elfogyott.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése