2020. december 8., kedd

Mézes krémes

Ifjúságom telén sütöttem én is mézes krémest, meg hatlapost is, de az már jó ideje elmúlt. Emlékeimben úgy élt mindegyik alkalom, mint sziszifuszi küzdelem a lapokkal a tepsi hátán, amely lapok sem méretükben, sem formájukban még csak nem is hasonlítottak egymáshoz, egynémelyiknek a levágandó "hulladék" része majdnem hogy nagyobb volt, mint a hasznosítható, szóval nem sikertörténetekként élnek ezek az alkalmak bennem. Persze a mézes krémest mindenki szereti, esküszöm, hogy még az életben nemhogy nem találkoztam olyannal, de nem is hallottam olyanról, aki a mézes krémest nem szereti. Mézallergiások nyilván kivételek, hiszen ők is szeretik bizonyára, csak tilos nekik megenni, rettenetes lehet.




Aztán egyszer csak a hétvégén arcon csapott Mariann receptje, vagy nem is, először a fotója a mézes krémeséről, és elhatároztam, hogy én ezt újra kipróbálom. És mennyire jól tettem, atyaég, de mennyire! Mariann, köszönöm, hogy újra az életünk részévé teszed a mézes krémest, halleluja!

A tészta csodálatos, nem ragad, nem szakad, nem reped, mindent üzemszerűen csinál, a krém maga a mámor, a csokoládét a tetejére varázsolni pedig egyszerűbb, mint kiszínezni egy óvodás színezőt.

Hozzávalók a tésztához:

50 dkg liszt

15 dkg porcukor

15 gr szódabikarbóna

1 evőkanál mézesfűszer

1,5 dl méz

15 dkg vaj

2 db tojás

egy csipet só

Krém:

7 dl tej

2 csomag vaníliás pudingpor, főzős

15 dkg porcukor

25 dkg vaj

2 teáskanál vanília kivonat

sárgabarack lekvár

a tetejére

20 dkg jó minőségű csokoládé

3 teáskanál olaj

Elkészítés:

A mézet és a vajat összemelegítettem, félretettem kicsit hűlni.

Összekevertem a száraz anyagokat a robotgépem táljában, hozzáadtam a mézes vajat, illetve a két tojást, és 5 perc alatt gyönyörű tésztává dolgozta a gép. Semmi faxni, semmi macera, kész. A tésztát 20 percre betettem a hűtőbe, hogy a zsiradék visszaszilárduljon valamelyest, addig megfőztem a pudingot előírásszerűen, ámde cukor nélkül. Mivel tudtam, hogy a betöltésre csak másnap kerül sor, a puding tetejére közvetlenül folpack fóliát tettem, hogy a bőrösödést elkerüljem.

A tészta rövid pihentetése után előmelegítettem a sütőt 180 fokra, kerestem egy hosszúkás tepsit, vágtam a tepsi méretének megfelelő három ív sütőpapírt, és mindenféle alálisztezés nélkül a tészta - mérlegen kimért - harmadát hosszúkás téglalappá nyújtottam, lisztezett nyújtófára tekertem a lapot, átemeltem a sütőpapírral borított tepsire, pontosan annak hátára, mert az ilyen törékeny mézes lapokat a tepsi hátán szokás sütni, hogy onnan egy mozdulattal az eltörés veszélye nélkül csúsztathassuk le, ha elkészült. Minden lap 7 percig sült, legalábbis az én sütőmben ennyit kívánt magának. Figyeljük, hogy éppen csak világos aranysárgára süljön a lap, ne barnítsuk, égessük meg!

Amíg az első lap sült, kinyújtottam a másodikat, amikor az kisült, a harmadikat is. Rácsra csúsztatva hűtöttem ki a lapokat.

A krémhez ugye előzőleg megfőztem a pudingot. Másnap a puha vajat a porcukorral habosra kevertem, több részletben hozzákevertem a hideg pudingot. Mivel pont nem volt 15 deka porcukrom, a kávédarálóért pedig nem volt hangulatom felmászni a lakás legmagasabb pontjáig, így a hiányzó 2 dekát 2 csomag bourbon vaníliás cukorral egészítettem ki, hát egészen remek ötletnek bizonyult. Szóval rendelkezésünkre áll a három megsült lap, illetve a krém. Az első lapot megkentem sárgabarack lekvárral, és Mariann tanácsának megfelelően hagytam kb. egy órát száradni, aminek következményeként nem kellett közelharcot vívni az első adag krémmel, mert nem csúszott szanaszét a lekváron. A krém felével tehát megkentem az első lapot, beborítottam a másodikkal, gyengéden lenyomogattam, majd a krém második fele rákerült a második lap tetejére. Beborítottam a harmadik lappal úgy, hogy annak simább felülete legyen felül. A megolvasztott csokoládéba belekevertem 2 teáskanál olajat, a keveréket ráöntöttem a süti tetejére, lapáttal elegyengettem, és onnantól kezdve már csak a várakozás maradt, hogy a mézes lapok kellően átpuhuljanak a krémtől. Kell neki 12 óra legalább, de tökéletes állagot 24 órával a betöltés után kap.

Nem tudok mást mondani, ez a recept a maga nemében zseniális, az egész procedúra könnyű és problémamentes, úgyhogy Mariann, beköltöztél a konyhánkba örökre!

6 megjegyzés:

  1. Köszönöm szépen Évi a kedves sorokat, ritkán kapok ilyen jóleső "említést"!😍 Nagyon örülök, hogy ízlik! Váljék egészségetekre!🥰😘

    VálaszTörlés
  2. Én kaptam belőle egy szép szeletet, isteni, rég elfeledett ízorgia! Csak azért nem kértem még egyet, mert félénk és visszahúzódó vagyok :D

    VálaszTörlés
  3. Kedves Éva! Nagyon köszönöm a receptet neked és Mariannak is, már vagy tíz éve nem sütöttem mézes krémest a szakad-törik-stb-kínlódás miatt, ez sokkal könnyebben kezelhető, es finomabb is, mint az eddigiek. Viszont a tészta hozzávalói közül lemaradt a vaj, azt Mariannál kerestem meg (láttam, hogy az elkészítésben említed, a hozzávalók között viszont nem volt), illetve az ilyen szeleteknél számomra nagyon hasznos, ha megjelölik, mekkora tepsit használnak, ugyanis ezek közül a régi klasszikusok közül sok a “kistepsis” verzió, emiatt kicsit bizonytalan voltam. Mariann ajánlásának megfelelően 30 dkg-nyi tésztával dolgoztam laponként, és mivel az én tepsim az általa ajánlottnál pár centivel kisebb, egy leheletnyit vastagabb lett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Uhh, bocsánat, most látom csak, hogy javítottad, ne haragudj... az ember olvassa újra, mielőtt kommentel 😁.
      Egyelőre mindenki vidáman falja! 😊

      Törlés