2019. július 5., péntek

A kedvenc saláta öntetem

Bár jó nagyképű a cím, mégis igaz. Mert ez a kedvenc, de azt sugallja, hogy már sok ideje az, pedig nem, csak tegnap reggel óta. Akkor készítettem el, és képtelen vagyok neki ellenállni. Ami azért nagyon jó tulajdonképpen, mert mellé kénytelen leszek salátát enni. Nos, a salátával való viszonyom nem túl jó, és ennek a blogon is remekül látni a nyomát, összesen 5 saláta receptet találtok a tartalomjegyzékben. Engem nem hoznak lázba a zöld levelek, a ropogós ez-meg-azok benne, az uborka-paradicsom-jégsaláta trióval pedig egyenesen a világból lehet kikergetni. Mondjuk az az egy variáció tud elfogadható lenni, ha ezt az uborka-paradicsom-jégsaláta egyveleget megkoronázzák krémes-sós feta sajttal, meglocsolják isteni olívaolajjal, és egyenesen Görögország valamelyik szegletén teszik elém. Akkor oké, máskor offos.


De most ugye van ez a veganizmus, kísérleti jelleggel, meg amúgy ettől függetlenül is tudom, hogy rostot, zöldséget, vitamint enni jó, vagyis végső soron salátát enni jó. Na de ha az ember nem szereti, hát úgy nehéz. A saláta nekem egy jó rokfortos, joghurtos öntettel jöhet, már a vinaigrette dresszinget se annyira csipázom, de még elmegy, úgyhogy mivel tejterméket nem eszem, az olajat amennyire lehet, kerülöm, nem egyszerű a saláta kérdés. MOSTANÁIG! Mert megtaláltam, ami ízlik, ami még belefér a határok közé, és amitől egy salátával is izgalomba lehet hozni.

Hozzávalók:
2 evőkanál tahini (szezámkrém, minden keleti termékeket árusító boltban megkapod, de otthon is elkészíthető) *
2 evőkanál citromlé
2 evőkanál édesítő. Én most agavé szirupot használtam, de lehet juharszirup is, vagy bármi, amivel barátságban vagy. Igyekeztem azt az evőkanálnyi mennyiséget is szűken mérni.
1 evőkanál szezámolaj (ha nem szereted, olívaolaj)
1/2 teáskanál só
2 evőkanál víz

Elkészítés:
Az összes hozzávalót a legkisebb turmixgépembe raktam, járattam a gépet vagy 40-50 másodpercig, és kész volt az öntet. Intenzíven szezám ízű, a citromlétől friss, a sótól vibráló, mert a szezámkrémnek van egy kis édes íze, azzal remek kölcsönhatásba lép a só.
Sűrű krémet fogunk kapni, amit apránként vízzel hígíthatunk felhasználás előtt. Ne adjunk hozzá sok vizet egyszerre, az a jó, ha azért a dresszing krémes marad.

Nagyon ajánlom kipróbálásra, persze csak akkor, ha nincs ellenérzésed a szezámmag ízével szemben.

* tahini készítése otthon
Egy csésze (2,5 dl) szezámmagot óvatosan megpirítunk, szárazon persze, hiszen meglehetősen sok olajat tartalmaz, nem kell hozzá pirításkor több. Vigyázzunk, nagyon hirtelen oda tud kapni, és akkor megkeseredik és használhatatlan lesz. Tegyük a magokat blenderbe, járassuk a gépet, amíg a szezámmag nedves homokra nem hasonlít. Akkor adjunk hozzá vérmérsékletünknek megfelelő mennyiségű olívaolajat. Én megállnék két evőkanálnál. Ezzel is pörgessük meg a krémet, majd sózzuk meg, jöhet még egy forduló, azután az elkészült tahinit jól záródó üvegbe öntjük, hűtőszekrényben tároljuk.


1 megjegyzés:

  1. Imádom a tahinit, a szezámmagot is. Szoktam tenni a joghurtos öntetbe is. Vettünk készen pirított szezámot, így biztosra mentem. Reggelente egy tál vegyes idénygyümölcs kockázva, magokkal (tökmag, szotyi, kesudió, dió, mogyoró, mandula, szezámmag) szórva a reggeli.

    VálaszTörlés