2019. március 4., hétfő

Zöldséges quiche

Szerintem a quiche (ejtsd: kis) a franciák pizzája. Mondjuk nem annyira egyszerű az elkészítése, mint a pizzáé, viszont legalább nem kell hozzá olyan sütő, ami 300 fokot is tud, de időnként megéri a fáradságot bíbelődni vele. Én ma ezt tettem, az első igazán napsütéses, kellemesen meleg napon fogtam magam, átsétáltam a sarki műintézménybe, ahol minden alkalommal, mikor arrafelé vet a balsorsom, látok Cheddar sajtot, gondoltam, most is lesz, a zöldségek már vagy egy hete várakoznak a hűtőben, hogy zöldséges piteszerű legyen belőlük, úgyhogy nekiugrottam a feladatnak.

Viszonylag egyszerűen levezényelhető a művelet, ha betartod a következő gyártási utasításokat.
1. Először állítsd össze a tésztát
2. Amíg a tészta pihen a hűtőben, készítsd elő a tölteléket
3. Amíg a tészta vaksütése zajlik, párold meg a zöldségeket, reszeld le a sajtot, keverd össze a tejszínt a tojásokkal
4. Amikor kiveszed az elősütött tésztát a sütőből, töltsd meg a zöldségekkel, öntsd nyakon a tojásos tejszínnel, süsd készre a quiche-t.

Mint a legjobb receptek, ez is Mary Berrytől származik. Mondtam már, hogy én vagyok Mary Berry legnagyobb élő fanja?


Mire fényképezésre került a sor, benne jártunk a késő délutánban, már se időm, se kedvem nem volt különösebben sztájlingolni, és annak is örültem, hogy többé-kevésbé éles képet sikerült lőni a kis quiche-ről, szóval bocs.

Hozzávalók egy 30 cm-es piteformához:

225 gramm liszt
125 gramm vaj
1 egész tojás
1 teáskanál hideg víz

a vaksütéshez: sütőpapír és szárazbab, vagy lencse

2 evőkanál olívaolaj
2 nagy póréhagyma
1 szál szárzeller
egy öklömnyi brokkoli
3-4 db gomba
6-7 szem kelbimbó
bors
szerecsendió

4 tojás
3,5 dl tejszín
15 dkg reszelt sajt
egy csomag petrezselyemzöld

Elkészítés:

A tészta elkészítéséhez legjobb egy késes aprítót használni. A lisztet és a kockára vágott vajat beletettem a gépbe, megpörgettem, amikor a vaj eloszlott a lisztben, hozzáadtam a tojást és a vizet, majd addig járattam a gépet, amíg morzsás állaga nem lett a tésztának. Ekkor deszkára öntöttem, gyors mozdulatokkal összenyomkodtam, kinyújtottam, és kibéleltem vele a pite formát. Természetesen a cakkos széleibe is akkurátusan - ámde gyorsan, hogy a tészta ne melegedjen fel a kezemtől - belenyomkodtam a cuccot. Beraktam 15 percre a hűtőbe.
Amíg a hűtés zajlott, a pórét felkarikáztam, a gombát vastagabb szeletekre vágtam, majd egy kevés olívaolajon odatettem párolódni. Forró vízben feltettem a kelbimbót és a brokkolit főni, nem kell puhára főzni őket, de inkább roppanósnak, mintsem keménynek lehessen titulálni az állagát főzés után. Leszűrtem, hozzáöntöttem a hagymás, gombás keverékhez, kissé megsóztam, borsoztam, félretettem.
Ha a tésztának letelt a pihenő ideje, fogjunk egy akkora sütőpapírt, amekkora beteríti a tésztát, kissé gyűrjük össze, terítsük a tésztára, szórjuk rá a babot, vagy az egyéb nehezéket, és 180 fokra előmelegített sütőben süssük 15 percig.
A sütés ideje alatt reszeljük le a sajtot (én fejet cseréltem a robotgépben, feltettem a reszelő részt, és ha már úgyis használt volt, hát lereszeltettem vele a sajtot is, kínlódjon vele a fene!), keverjük el a tojásokat a tejszínnel. Ízesítsük reszelt szerecsendióval, és egy csipet só is mehet bele.
Kivesszük az elősütött tésztát a sütőből, belekanalazzuk a zöldségeket, megszórjuk a sajttal, a petrezselyemmel, majd ráöntjük a tojásos tejszínt, és visszadugjuk a sütőbe 35-40 percre. Nálam az utolsó tíz percet a sütő alsó régiójában töltötte a pite, hogy ne maradjon nyers a pite alja sem.

Melegen, langyosan, hidegen is kiváló. Tökéletes másnapra ebédnek egy adag salátával, szóval megéri a belefektetett munka. Ráadásul variálható annak függvényében, mit rejt otthon a hűtő. Mehet bele padlizsán - én elősütném mindenképpen -, zöldborsó, újhagyma, gazdagíthatjuk baconnel, variálhatjuk a sajtot, hogy karakteresebb ízűt, vagy semlegesebbet választunk




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése