2016. július 23., szombat

Sajtos zellerkrémleves



Nagy kedvencem a zeller. Azon népi gyógy- és fűszernövények közé tartozik, amelyek erős vízhajtó hatásúak. A népi gyógyászat szerint még arra is képes, hogy a vesehomokot kihajtsa. A zeller nagy értéke a sok szerves nátrium, de megtalálható benne a kalcium, a foszfor, a vas, a magnézium, a kálium és néhány nyomelem is. A levele tartalmaz illóolajat és flavonoidokat is. Serkentőleg hat a veseműködésre. Háromféle fajtáját termelik világszerte (metélő zeller, halványító zeller, gumós zeller), nálunk a gumós változat népszerű, de nagyobb élelmiszeráruházak polcain és a piacokon is megtaláljuk már a szárzellert, ami salátákba kiváló, ráadásul jóval több ásványi anyagot is tartalmaz, mint a gumós változat.
Tudom, hogy sokan nem szeretik a zeller markáns ízét, a következő  recept nem nekik szól:)

Hozzávalók:

50 dkg zellergumó hámozva
2 db krumpli
3 szál újhagyma
1,5 liter zöldség alaplé
egy citrom héja
1 evőkanál vaj
1 mokkáskanál szárított zsálya (vagy friss, ha van)
15 dkg reszelt sajt, legjobb a cheddar

bors
 
Elkészítés:


A felaprított újhagymát megfuttattam a vajon, majd hozzáadtam az apró kockákra vágott zellert és krumplit. Átforrósítottam azt is a vajon, sóztam, borsoztam, beledobtam a citrom hosszú csíkokban levágott héját, rászórtam a szárított zsályát, majd felöntöttem a zöldség alaplével. Kb. 20 perc alatt a zöldségek puhára főttek. Kihalásztam belőle a citromhéjat, majd a botmixerrel pürésítettem a levest. Aki szereti, hagyhatja darabosabbra is, én a teljesen krémes állagot jobban kedvelem. Tálalás előtt a forró levesbe keverjük a reszelt sajtot. Betétnek adhatunk hozzá krutont.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése